باید صنعت سرگرمی در ایران مورد توجه باشد

به گزارش وبلاگ شیرین، ایسنا/ براساس سخنان رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، باید صنعت سرگرمی در ایران مورد توجه باشد.

باید صنعت سرگرمی در ایران مورد توجه باشد

اصغرآقا نبیل در نشست مرکز نوآوری توریستی یزد با بیان اینکه علایق و احتیاجهای مردم باید مورد توجه باشد، توضیح داد: جوامع محلی و سایر بخش ها باید براساس ارزش ها تنوع را بپذیرند تا سلیقه ای عمل نگردد و چالش ها را باید در خود دانشگاه که دارای مرکز نوآوری است، پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید وارد مباحث سرمایه گذاری گردد و چالش ها را پیدا کند، گفت: دانشگاه ها باید ایده را بگیرند و بدون انجام اقدامات تکراری فعالیت های موثری در این حوزه انجام دهد.

این فعال توریستی با اشاره به اینکه باید صنعت تفریح در ایران مورد توجه باشد، توضیح داد: یکی از راهکارهای توسعه این صنعت در کشور ما، تعطیلات چند روزه خاتمه هفته است.

وی تاکید نمود: در حالی هنوز تعطیلات یک روزه را در کشورمان جز تهران داریم که در کشورهای جهان در پی تعطیلات چنده روزه هستند، چرا که صنعت تفریح نه تنها درآمدزایی می نماید، بلکه به تقویت قوا و انرژی افراد یاری می نماید.

نبود مشوق های سرمایه گذاری

محمدامیر اویسی، سرمایه گذار مراکز تجاری و تفریحی توریستی یزد هم با بیان اینکه مراکز تجاری و تنوع خدمات آنها و برگزاری رویدادها علاوه بر ارتقای فرهنگ عمدتا در مناطقی رخ داده است که توسعه یافتگی کمی دارد، گفت: با این وجود، چالش های دیگری داریم که به اسم سرمایه گذار بواسطه بروکراسی اداری ما را دچار مشکل جدی نموده است.

وی با بیان اینکه نوسانات ارز، مسائل سیاسی و واردات و بعلاوه سرعت عمل برای سرمایه گذاران بسیار مهم است، توضیح داد: دستگاه های مختلف خصوصا شهرداری ها که بدنبال درآمدزایی هستند، در قبال مشارکت با بخش خصوصی می توانند از ظرفیت های ایجاد شده در این بخش استفاده نمایند.

این سرمایه گذار حوزه توریستی در ادامه از نبود مشوق ها و حمایت ها گلایه کرد و گفت: امیدوار هستم که با این فرایند و مسائل، مجموعه هایی فعلی در دست ساخت، آخرین سازه های در دست ایجاد نباشند.

مدریت نادرست تفریح و تفریح

علیرضا ثواچه، مسئول توریستی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد هم با بیان اینکه هیچ وقت در سیستم شهرداری به اسم یکی از متولیان مباحث فرهنگی و تفریحی برنامه مدون و هدفمندی نداشتیم، گفت: ما همواره در سیستم براساس سیاست ها، تغییر برنامه دادیم و براساس تفکر شاخص افراد، برنامه ها مدون شده است.

وی با اشاره به ارتباط بسیار ضعیف دانشگاه و شهرداری ها گفت: بسیاری از برنامه ها در حد تئوری به جامانده و اقدام اجرایی برای آنها انجام نمی گردد و در این باره حمایتی هم از بخش خصوصی انجام نمی گردد.

این مسئول توضیح داد: باید حوزه تفریح و تفریحات سالم و حلال، کارگروهی تشکیل داده و برنامه مدونی برای آن به طور کوتاه مدت و دراز مدت تدوین کند. صنایع دستی هم به اسم یکی از صنایع وابسته به توریستی مطرح شده ولی در این بخش هم چالش های فراوانی وجود دارد که امروز با رکود توریستی به وضوح شاهد آن هستیم.

محمدرضا دهقانی، مسئول خوشه زیلو هم در این نشست با بیان این که بخش ها و نهادهایی که کنار هم قرار می گیرند تا ارزش نهایی را داشته باشند، زنجیره ارزش محسوب می گردد، گفت: علاوه بر زنجیره ارزش، با غنی کردن ارزش بیشتر و فرهنگ بومی، باید صنایع دستی را نشان دهیم که در واقع محتوای مربوطه است.

وی زنجیره ارزش را به دو بخش سخت و نرم تقسیم کرد و گفت: اگر به زیلو توجه کنیم، ارزش اضافه نموده این محصول در بخش های مختلف این زنجیره فراوری مانند نخ و بافت آن وجود دارد اما نباید صرفاً نگاه به این مسئله به گونه ای باشد که بخواهیم این ارزش اضافه نموده را در بخش های دیگر زنجیره فراوری ایجاد کنیم، چرا که باید ارزش اضافه نموده نهایی را برآورد نموده و در زیلو محاسبه کنیم؛ پس بخش ارزش زایی از زنجیره اصالت و فرهنگی است که در قالب زنجیره ارزش نرم عرضه می گردد.

این مسئول با بیان اینکه اگر مراکز نوآوری و دانشگاه در پی پاسخ به جامعه است، باید این موارد را در حوزه صنایع دستی مورد توجه قرار دهد، گفت: زنجیره ارزش باید باهم هماهنگ باشد و ناهماهنگی و پراکندگی در زنجیره ارزش و اقدامات غیرقابل توجیه است.

وی در بخشی از دیگر سخنانش، به الزام استفاده از راهکارهای نوآورانه اشاره نمود و گفت: باید در حوزه نواورانه دانشگاه ورود کند و مسائل را حل و فصل کند.

دهقانی به لزوم بهره برداری بیشتر از اصالت در زنجیره ارزش یاد کرد و گفت: کسب نشان جغرافیایی و موارد دیگر از لازمه هایی است که باید مورد توجه باشد و امروز در طرح مشترک ایران و سوئیس با بهره برداری از اصالت زیلو باید ارزش آن را فراهم کنیم.

مسئول خوشه زیلو توضیح داد: در کنار جاذبه هایی که صنعت در مقابل صنایع دستی قرار داده، باید بتوانیم قد علم کنیم به نظر می رسد برطرف این مسائل در حوزه اقتصادی و معیشتی از وظایف حاکمیت است و دانشگاه هم باید در رشد صنایع دستی نقش داشته باشد.

ارتقای بازار تخصصی صنایع دستی به بازار جهانی

محمدحسین صالحی، مسئول ثبت آثار ملموس و ناملموس تاریخی و پژوهشگر هنر استان یزد در مورد صنایع دستی خلاق و خصوصا طلا به صندلی طلاها و زیورآلات یزد در اقتصاد کشور اشاره نمود و گفت: طلای یزد نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در بخش فرهنگی هم دارای صندلی ویژه ای است.

وی با اشاره به نقش شهرداری یزد از حمایت در ثبت ملی شهر زیورآلات و طلای ایران، گفت: همه شهرداری ها باید با الگوپذیری از شهرداری یزد، صندلی استان را در حوزه صنایع دستی ارتقا دهند.

این مسئول با بیان اینکه حوزه صنایع دستی، تیغه دولبه ای است که می توانیم داشته ای را از دست بدهیم یا در حوزه ای ارتقا دهیم، گفت: مصداق این مسئله را می توانیم در زمان غیاث الدین نقش بند داشته باشیم که یزد قطب فراوری پارچه زربافت ایران بود.

وی با اشاره به وجود چرخه زری بافی در یزد اشاره نمود و گفت: با مرگ غیاث الدین نقش بند، این هنر هم کمرنگ شد و زرگران بیکار شدند، اما این ظریف کاری با خلاقیت یزدی ها به زرگری یزد منجر شد و هنر دیگری شکوفا شد.

این فعال میراثی با اشاره به این که نابودی یک هنر و مرگ یک ققنوس هنر موجب زاده شدن ققنوس دیگری شد، توضیح داد: این دو دیدگاهی است که در مورد مرگ زری بافی و ایجاد هنر زرگری امروز یزد وجود دارد.

وی به نقش توریستی در توسعه صنایع دستی و ایجاد بازارهای تخصصی صنایع دستی اشاره نمود و گفت: استان یزد دارای ترمه کشیمیری یا زیورآلات هندی تراش است که بازارهای خاص و تخصصی خود را دارند لذا با جهانی شدن یزد باید صنایع دستی هم بتواند تغییر کند، چرا که ما تنها با یک شهر و کشور دیگر روبرو نیستیم.

این فعال فرهنگی به نواقص صنایع دستی یزد خصوصا بافت نشدن ترمه دستی اشاره نمود و گفت: اگر بعد از کرونا توریستان بخواهند از صنایع دستی ما خرید نمایند، بدنبال صنایع دستی واقعی هستند و اگر صنایع دستی غیرواقعی عرضه کنیم، از دایره صنایع دستی خارج می شویم. لذا ضروری است که تغییراتی ایجاد گردد.

لزوم افزایش جذابیت های صنایع دستی

حمید فلاحی، از فعالان صنایع دستی استان هم با بیان اینکه صنعتگران به کارهای ماشینی روی آروده اند، گفت: صنایع دستی به توریستی وابسته است و امروز در رکود توریستی می بینیم که محددویت های سفر، بازار این بخش را راکد نموده است.

وی با اشاره به این که بازاریابی باید از فراوری جدا و تخصصی باشد، گفت: متاسفانه محتوای علمی و فرهنگی در حوزه صنایع دستی نداریم و در این باره هم آموزشی داده نشده است.

این فعال صنایع دستی به دانشجویان هم اشاره نمود و گفت: دانشجویان صنایع دستی هم صرفا تئوری محور و پژوهشی شده اند و دانشگاه باید در این خصوص هم ورود کند.

وی اضافه نمود: در حوزه صنایع دستی و با توجه به شیوع کرونا باید جاذبه های صنایع دستی بیشتر گردد، توضیح داد: باید در فضای مجازی بتوانیم جذابیت صنایع دستی خود را نشان دهیم و بتوانیم عرضه بصورت آنلاین هم داشته باشیم.

وظایف مرکز نوآوری توریستی

علی دلشاد، رئیس مرکز نوآوری توریستی هم در این نشست به صندلی و وظایف مرکز نوآوری توریستی اشاره و در این رابطه با بیان اینکه مرکز نوآوری در پی ایجاد ارتباط موثر بین صاحبان مشکل، ایده و فکر هستند، گفت: این مرکز کوشش می نماید مسائل زیرساختی و روساختی و نرم افزاری این بخش را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه توریستی استان یزد اهمیت زیادی دارد، توضیح داد: مراکز نوآوری توریستی، تسهیل گرانی هستند که برای نوآوری در صنعت توریستی و ارائه خدمات به کار گرفته می شوند و مشاورانه های نوآورانه ارائه می دهند.

این مسئول توضیح داد: ارزش توریستی عملا با حضور توریست نهایی می گردد پس بدون توریست، محصول نهایی در این صنعت را نخواهیم داشت. البته خلق ارزش در حوزه توریستی هم اهمیت بسزایی دارد.

حسینی مشهدی، مسئول فناوری مرکز نوآوری توریستی با بیان اینکه مرکز نوآوری احتیاجهای سخت افزاری و نرم افزاری را پیدا و حلقه واسط برطرف احتیاجهای مطرح شده است، گفت: ما احتیاجها را ریزتر و جزیی تر آنالیز نموده و به وسیله ارگان ها و دستگاه های متولی تامین اقتصادی و اقدام می گردد.

وی با اشاره به مصادیقی مانند حوزه آموزش، فناوری و نوآوری ذی نفعان توضیح داد: در مرکز نوآوری این احتیاجها پیگیری و هرکدام از آنها در صورت احساس احتیاج مرکز نوآوری جوابگو خواهد بود. حسین دهقان و سید رضا بهادری راهبران تخصصی این مرکز نوآوری هم با راهنمایی پنل ها، در مورد موضوعات مطرح شده سخنانی را ارائه کردند.

منبع: همگردی

به "باید صنعت سرگرمی در ایران مورد توجه باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید صنعت سرگرمی در ایران مورد توجه باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید