تفاوت روترهای تی پی لینک C6 و تی پی لینک C60 چیست: کدام یک بهتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟

به گزارش وبلاگ شیرین، این روزها دو روتر دو بانده تی پی لینک Archer C6 و تی پی لینک Archer C60 مورد توجه کاربران اینترنت بازار ایران قرار گرفتند. این دو روتر مشخصات و ظاهر نسبتا یکسان و نزدیک به همی دارند و از نظر قیمت نیز شاید 200 الی 300 هزار تومان تفاوت داشته باشند.

تفاوت روترهای تی پی لینک C6 و تی پی لینک C60 چیست: کدام یک بهتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟

هر دو روتر، جزو برترین روترهای دو بانده سری AC مالی و ارزان جهان هستند و هر کاربری بخواهد وای فای خود را ارتقا دهد و سریع تر کند؛ یک گزینه بسیار خوب در دسترس هستند.

همین موضوع، باعث سردرگمی خریداران شده است که کدام یک بهتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟ مدل ارزان تر بهتر است که ظاهرا سریع تر هم هست یا مدل گران تر که درگاه های شبکه گیگابیتی دارد؟

روتر تی پی لینک C6 در بازار بین 1.5 تا 1.800 میلیون تومان است و روتر تی پی لینک C60 قیمتی از 1.200 تا 1.600 میلیون تومان دارد. بنابراین، تفاوت قیمتی زیادی میان این دو روتر نیست و شاید روتر C6 حدود 200 هزار تومان گران تر باشد. حتی اگر فردی بتواند در بازار گشت بزند و تخفیف های فروشگاه ها را دنبال کند؛ می تواند هر دو روتر را با یک قیمت خریداری کند.

حالا، ما می خواهیم در این مقاله به طور مختصر و ساده بگوییم تفاوت روترهای تی پی لینک C6 و تی پی لینک C60 چیست و کدام یک را بخریم؛ برنده واقعی این بازار هستیم:

ظاهر و طراحی

هر دو مودم تقریبا از یک زبان طراحی و ظاهر برخوردار هستند و به نسل پیشین روترهای تی پی لینک شبیه می شوند. روتر تی پی لینک C60 سفید رنگ و روتر تی پی لینک C6 مشکل رنگ است.

روتر تی پی لینک C6 روتر تی پی لینک C60

در بعضی کشورها، روتر تی پی لینک C6 نسخه 3 با ظاهری نو و زیبا عرضه می گردد که خوب بسیار بهتر از طراحی نسخه های قبلی C6 و همین طور C60 است.

روتر دو بانده تی پی لینک C6 نسخه V3

نسل وای فای و سرعت

هر دو روتر از نسل AC و استاندارد وای فای 5 یا 802.11ac هستند و فقط در سرعت تفاوت هایی دارند:

روتر تی پی لینک C60 از رده AC1350 است؛ یعنی مجموع سرعت هر دو باند با 1350 مگابیت می رسد و سرعت فرکانس 2.4 گیگاهرتز به 450 مگابیت و سرعت فرکانس 5 گیگاهرتز برابر با 867 مگابیت است.

روتر تی پی لینک C6 از رده AC1200 است؛ یعنی مجموع سرعت هر دو باند رادیویی به 1200 مگابیت می رسد؛ سرعت روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز برابر با 300 مگابیت و فرکانس 5 گیگاهرتز برابر با 867 مگابیت است.

سرعت مدل C60 کمی بیشتر است ولی تفاوت زیادی ایجاد نمی نماید؛ به ویژه اینکه در فرکانس 5 گیگاهرتز کاملا با هم برابر هستند. فقط در باند 2.4 گیگاهرتز مدل C60 از سه لینک رادیویی 150 مگابیت پشتیبانی می نماید و سه آنتن روی این فرکانس دارد ولی روتر C6 دو لینک و آنتن داشته و سرعت 300 مگابیت دارد.

درگاه های ارتباطی

تفاوت بزرگ و کاملا محسوس این دو روتر دو بانده تی پی لینک در درگاه های ارتباطی شبکه است:

روتر تی پی لینک C60 دارای 4 درگاه شبکه LAN صد مگابیتی و 1 درگاه WAN صد مگابیتی است.

روتر تی پی لینک C6 دارای 4 درگاه شبکه LAN هزار مگابیتی و 1 درگاه WAN هزار مگابیتی است.

روتر تی پی لینک C60 روتر تی پی لینک C60

بنابراین، از نظر درگاه های ارتباطی روتر C6 بسیار بهتر است؛ به ویژه برای اینترنت فیبر نوری و بازی و کاربرانی که سرعت اینترنت و شبکه بالای 100 مگابیت می خواهند. برای اینترنت ADSL و VDSL تقریبا هر دو روتر خوب هستند ولی باز توصیه می گردد روتر C6 خریداری گردد که درگاه های با سرعت بالای صد مگابیت دارد.

پردازنده و سخت افزار

هر دو روتر از یک پردازنده مرکزی مشابه دو هسته ای سود می برند ولی در سوئیچ شبکه 4 پورت و پردازنده وای فای با یکدیگر تفاوت دارند.

روتر تی پی لینک C60 روتر تی پی لینک C60

از نظر جنس بدنه و آنتن جدانشدنی و کیفیت ساخت یا قدرت آنتن ها نیز با هم برابر و مشابه هستند. کلیدهای ارتباطی نیز در هر دو مدل یکسان است.

امنیت شبکه بی سیم

تفاوت بزرگ بعدی در اینجا ظاهر می گردد. روتر تی پی لینک C6 به پروتکل رمزنگاری WPA3 مجهز است که نوترین و آخرین و به روزترین پروتکل رمزنگاری داده های بی سیم است ولی روتر C60 به WPA2 مجهز است که تقریبا از سال 2018 به بعد منسوخ شده و یک پروتکل ضعیف با آسیب پذیری های زیاد برشمرده می گردد.

پنل کاربری تحت وب

پنل و نرم افزار موبایل این دو روتر نیز یکسان و مشابه یکدیگر است. هر دو روتر دارای کنترل والدین، قابلیت تعریف شبکه میهمان روی هر فرکانس، فایروال SPI، انواع فیلترهای آدرس، وی پی ان OpenVPN و PPTP و ابزارهای رایج دیگر هستند.

پشتیبانی از شبکه های مش

روتر تی پی لینک C6 به فناوری OneMesh مجهز است تا بتوان از آن در شبکه مش وای فای استفاده کرد ولی روتر تی پی لینک C6 فاقد فناوری سازگاری با مش وای فای است.

اگر در خانه یک شبکه مش وای فای دارید و باید روتری سازگار با آن بخرید؛ قطعا انتخاب شما می گردد روتر C6.

قیمت

گفتیم که روتر C6 حدود 200 الی 300 هزار تومان گران تر از روتر C60 است. اگر تصور کنیم روتر C60 قیمتی حدود 1.5 میلیون تومان دارد؛ روتر C6 قیمتی حدود 1.8 میلیون تومان پیدا می نماید.

تقریبا می توان گفت از نظر قیمتی هم رده هستند و هر فردی که بخواهد 1.5 میلیون تومان بدهد برای خرید یک روتر دو بانده، می تواند با 100 الی 200 هزار تومان بیشتر، روتر بهتری خریداری کند.

حرف آخر: روتر تی پی لینک C6

روتر تی پی لینک سی 6 از نظر درگاه های ارتباطی، ظاهر شیک و زیبا V3، پشتیبانی از WPA3، پشتیبانی از فناوری مش وای فای OneMesh و چند مشخصه دیگر، روتر دو بانده به روزتر و نوتری است.

اگر از اینترنت فیبر نوری یا اینترنت VDSL بالای صد مگابیت استفاده می کنید؛ قطعا باید روتر C6 را بخرید که درگاه های شبکه LAN بالای صد مگابیت دارد.

حرف آخر اینکه روتر تی پی لینک C6 به صرفه تر و ارزش خرید بیشتری دارد و تا مدت ها می تواند شما را از خرید یک روتر دو بانده دیگر بی احتیاج کند.

منبع: شبکه چی

به "تفاوت روترهای تی پی لینک C6 و تی پی لینک C60 چیست: کدام یک بهتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت روترهای تی پی لینک C6 و تی پی لینک C60 چیست: کدام یک بهتر است و ارزش خرید بیشتری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید