قیمت هر متر مسکن ملی تعیین شد

به گزارش وبلاگ شیرین به نقل از ایرنا، فراخوان برای مشارکت سازندگان در طرح نهضت ملی مسکن با نرخ 4 میلیون و 500 هزار تومان در هر مترمربع است که در سال گذشته اعلام و قرار شد تعدیل های فصلی نیز به این مبلغ اضافه گردد.

قیمت هر متر مسکن ملی تعیین شد

بر اساس پیگیری از نحوه محاسبه هزینه ساخت نهضت ملی مسکن در سال 1401، اعداد محاسبه شده به وسیله لیست بهای سازمان برنامه و بودجه است و تمام پروژه هایی که اکنون در مرحله اجرای عملیات ساخت قرار گرفته است از اقدام ملی تا نهضت ملی همه بر اساس همین فرمول در حال تکمیل است و برخلاف این ادعا که با این رقم ها نمی گردد خانه ساخت، عملیات ساخت وساز نیز متوقف نشده است.

تقاضای ساخت مسکن از سوی سازندگان با ارقامی بیش از 4.5 میلیون تومان در هر مترمربع است و بعضی انبوه سازان معتقد هستند در شرایطی پیمانکاری ساخت واحدهای نهضت ملی را قبول خواهند کرد که تا سقف 2 میلیون تومان در هر مترمربع افزایش قیمت ساخت لحاظ گردد.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده است که عملیات اجرایی در کل نظام عمرانی کشور بر اساس همین فرمول، قیمت گذاری می گردد و تا با حداقل قیمت ممکن، مسکن ساخته گردد، لذا بارها اعلام شده تا سازندگان در صورت آمادگی وارد عقد قرارداد شوند.

پیگیری ها حاکی از این است که بعضی از سازندگان متقاضی هستند تا با اعداد و ارقام بیشتر وارد عقد قرارداد با وزارت راه و شهرسازی شوند.

تمام فشارها نیز برای این است که تا هر مترمربع بیش از یک میلیون برای هر مترمربع افزایش قیمت ساخت ثبت گردد؛ وزیر راه و شهرسازی بارها گفت که برای رعایت منافع مردم و به نفع گروه های کم عایدی مقابل این موضوع مقاومت دارد و تعداد واحدی که در حال ساخت است نیز با همین قیمت ها در حال اجرا است.

بر اساس رویکرد دولت و مجلس، امکان ساخت مسکن باقیمت های اعلام شده وجود دارد و اینکه ساخت مسکن ملی متوقف نشده است. بزرگ ترین برهان این ادعا است. بااین حال امکان تعدیل قیمت گذاری نیز وجود دارد.

آن طور که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام نموده است امکان افتتاح پروژه هایی که عملیات اجرایی آن پیش تر آغاز شده است در شش ماه نخست سال 1401 وجود دارد.

شرایط عملیات اجرایی واحدهای نهضت ملی در سراسر کشور

اکنون پیمانکار ساخت واحدهای نهضت ملی در شهرهای نو معین شده است. درواقع طریقه ثبت نام در هر شهر نو یا هر استان بدین صورت است که ابتدا زمین موردنظر، سپس ظرفیت تعداد واحد قابل ساخت معین می گردد. پروژه ها نیز تعریف و در سامانه ثمن بارگذاری و سپس ثبت نام ها مطابق ظرفیت موجود انجام می گردد.

با اتمام مهلت ثبت نام متقاضیان، حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر در مرحله نخست تایید شدند و اکنون در مرحله تایید آنالیز سکونت در استان محل تقاضا هستند که باز هم ممکن است باعث حذف تعداد متقاضیان گردد.

بر اساس اعلام معاونت مسکن وزارت راه اکنون 900 هزار واحد نهضت ملی مسکن در مراحل خاکبرداری تا فونداسیون و سایر مراحل ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی نیز فروردین سال جاری با بیان اینکه ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تا مردادماه به 2 میلیون واحد می رسد، عملیات اجرایی حدود یک میلیون واحد مسکونی که در مراحل مختلف از فونداسیون تا نازک کاری است را تایید کرد.

مجموع پروژه های حمایتی ساخت مسکن که اکنون عملیات ساخت آن در حال اجراست، 530 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن و 321 هزار واحد نهضت ملی مسکن است، بعلاوه 108 هزار واحد طرح خودمالکی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است. وظیفه دولت ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که در مسکن شهری معادل سالی 800 هزار واحد می گردد و 200 هزار واحد دیگر ساخت مسکن روستایی است؛ بر این اساس دولت همین حالا از سقف ساخت وساز مسکن شهری هم جلوتر است.

در هفت ماه اخیر مهم ترین کار اجرایی دولت در بخش مسکن تامین زمین بوده که اجرا شده است و 70 درصد زمین ساخت 4 میلیون مسکن تامین شده است.

محمود محمود زاده پیش تر درباره آخرین شرایط تامین زمین نیز به ایرنا گفته بود، حدود 980 هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی شش ماه گذشته تامین قطعی شده است؛ علاوه بر آن معادل یک میلیون و 400 هزار واحد، زمین شناسایی شده که نیازمند معین کاربری یا الحاق به محدوده و یا آنالیز فنی در سطح شوراهای برنامه ریزی استان ها و شورای عالی معماری و شهرسازی دارد.

اکنون وزارت راه و شهرسازی در انتظار معین تکلیف نهایی این زمین ها است و در صورت معین تکلیف نهایی، زمین برای ساخت 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی تامین خواهد شد.

بر این اساس با احتساب معین تکلیف نهایی زمین برای ساخت دو میلیون و 300 هزار واحد مسکونی حدود 70 درصد زمین برای ساخت مسکن تامین شده؛ این در حالی است تامین همه 70 درصد اراضی مسکن سازی از محل اراضی وزارت راه و شهرسازی اجرا شده کار بزرگی انجام محسوب می گردد.

بنابراین گزارش، قانون جهش فراوری و تامین مسکن (طرح نهضت ملی مسکن) مصوب 17 مردادماه 1400 یکی از برنامه های کلان دولت سیزدهم محسوب می گردد.

دولت با تلفیق طرح و اقدام ملی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن و افزایش تسهیلات ساخت تا رقم 450 میلیون تومان میخواهد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک ها نیز موظف شده اند سالیانه 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش فراوری و تامین مسکن اختصاص دهند.

منبع: تجارت نیوز

به "قیمت هر متر مسکن ملی تعیین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت هر متر مسکن ملی تعیین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید