آشنایی کوتاه با مرگبارترین فانوس دریایی جهان

به گزارش وبلاگ شیرین، فانوس های دریایی ساختمان هایی استوانه ای شکل بوده که شناورهای مختلف را از وجود خشکی و صخره و بعلاوه سنگهایی که در انتهای خطوط ساحلی وجود دارند، مطلع می نمایند و وظیفه آنان در اصل، جلوگیری از نزدیک شدن بیش از حد شناورهای عظیم به اعماق کم آب و به گل نشستن آنهاست. با ما در مقاله مرگبارترین فانوس دریایی دنیا همراه شوید تا شما را با خطرناک ترین فانوس دریایی دنیا آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با کشنده ترین فانوس دریایی دنیا برایتان جالب خواهد بود.

آشنایی کوتاه با مرگبارترین فانوس دریایی جهان

معرفی خلیج جرویس

خلیج جرویس یک اقلیم محصور شده به وسیله استان New South Wales در کشور استرالیا بوده و مرکز این استان، سیدنی هست. این خلیج از دماغه ای خطرناک به نام سنت جرج برخوردار است که به سبب عدم آشنایی ملوانان یا کم تجربه بودن آنان، سبب برخورد شناورهای زیادی به سنگ و صخره های موجود در کف محدوده آبی این منطقه شد. به همین دلیل، در میانه های سده نوزدهم میلادی تصمیمی برایش اتخاذ شد و آن، ایجاد یک فانوس دریایی برای اطلاع رسانی به شناورهای عظیم و کوچک جهت نزدیک نشدن به حوالی دماغه خلیج جرویس بود؛ فانوسی که خود بعدها ثابت کرد می تواند منشأ بسیاری از غرق و نابود شدن کشتی و قایق های گذری گردد.

تاریخچه ساخت این فانوس دریایی

اگر بطور دقیق بخواهیم در مورد زمان احداث کشنده ترین فانوس دریایی دنیا برایتان صحبت کنیم، باید به سال 1857 میلادی برویم؛ سالی که معماری به نام داوسون و دستیارش میلینگتون برای پیدا کردن یک مکان عالی جهت ساخت سازه موردنظر خود به راه افتادند و نهایتا، مکانی را برای این منظور مشخص کردند که تنها از نظر فرایند حمل و نقل مصالح جهت ساخت سازه ایده آل به نظر می رسید. ولی، اصلا مکان خوبی برای هدایت، مسیریابی و بعلاوه آگاهی بخشی به سایر شناورهای در حال گذر از کنار خلیج جرویس نبود.

از زمان ساخته شدن خطرناک ترین فانوس دریایی دنیا تا زمانی که بر همگان واضح شد که علت اصلی به گل نشستن تعداد زیادی از شناورها و غرق شدن ناوگان های دریایی متعدد در این اقلیم آبی، موقعیت مکانی نادرست فانوس دریایی است که نه از نواحی شمالی و نه از نواحی جنوبی خلیج قابل مشاهده از سوی ملوانان دریایی بود، نزدیک 40 سال گذشت و نهایتا، در سال 1899 میلادی مسئولان دریایی استرالیا به این تصمیم رسیدند که باید جای مرگبارترین فانوس دریایی دنیا را با فانوس دیگری که بصورت عمودی دایر خوهد شد، عوض کنند.

با وجود این تعویض مکانی، همچنان فانوس دریایی اولیه قربانی می گرفت و با هدایت غلط باعث برخورد تعداد زیادی کشتی به صخره و سنگ های موجود در کف خلیج جرویس می شد، چرا که داوسون بدنه آن را با ماسه براق ساخته بود تا در شب همانند نگینی بدرخشد. متاسفانه، همین درخشیدن باعث می شد تا حتی با ایجاد یک فانوس دیگر باز هم ملوانان فریب خورده و با اخذ اطلاعات غلط از سوی فانوس، کشتی هایشان را به ورطه نابودی بکشانند.

اوایل قرن بیستم میلادی دستور تخریب سازه این فانوس دریایی صادر شد. جالب است بدانید که این فانوس تنها برای کشتی و قایق های عبوری از کنار خود خطر و دردسر ایجاد نمی کرد و به گواهی تاریخ، برای خدمه مشغول به کار در ساختمان استوانه ای خود هم خطراتی داشت؛ گزارش شد که یکی از خدمه این فانوس در حال ماهیگیری بود که غرق شد یا دیگری بر اثر اصابت ضربه اسب به سر، جانش را از دست داد. بدترین اتفاق در ساختمان این فانوس، به بازی دو دختر نوجوان با سلاح گرم مربوط می گردد که به صورت ناگهانی اسلحه از ضامن خارج شده و یکی از این دو دختر در دم جان سپرد. این فانوس دریایی به سبب سابقه تاریخی عجیب و حتی غیرقابل باورش تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری استرالیا شده و از آن محافظت بعمل آورده می گردد.

منبع: همگردی

به "آشنایی کوتاه با مرگبارترین فانوس دریایی جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی کوتاه با مرگبارترین فانوس دریایی جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید