از مادران سرپرست خانوار در روز مادر چگونه قدردانی کنیم؟

به گزارش وبلاگ شیرین، مادر سرپرست خانوار بودن کار ساده ای نیست. شما هم احتمالا زنان بسیاری را می شناسید که سالها است که خانواده ای را اداره می نمایند. این زنان از یک سو باید وظایف مادری خود را انجام دهند و از سوی دیگر، باید بچه ها خود را در شرایط مختلف حمایت مالی نمایند. همین شرایط خاص نیز سبب شده تا در مناسبت هایی مانند روز مادر، تجلیل از آن ها اهمیت یابد. برای قدردانی از مادران سرپرست خانوار در روز مادر باید ابتدا دشواری های پیش روی این زنان توانمند را بدانید. از آن گذشته، روش های قدردانی از این مادران علاوه بر هدیه دادن، شامل راه های دیگری می گردد. در این مقاله، دشواری های زنان سرپرست خانوار و راه های قدردانی از آن ها را می خوانید.

از مادران سرپرست خانوار در روز مادر چگونه قدردانی کنیم؟

دشواری های مادر سرپرست خانوار بودن

مادر شدن برای هیچ کسی آسان نیست و متأسفانه مادران سرپرست خانوار بیش از همه با دشواری های مادر شدن روبه رو می شوند. درگیری ها و فشارهای بسیاری به این مادران و زنان وارد می گردد که ممکن است مادران دیگر آن ها را هرگز تجربه ننمایند. بنابراین، قدرت و انعطاف پذیری مادران سرپرست خانوار در چنین شرایطی را باید ستود اما تجربه فرساینده آن ها نیز قابل درک است. این مادران از هر قشری که باشند، با 4 مانع و مشکل مهم در زندگی روبه رو می شوند

1. برقراری تعادل میان زندگی و کار

مادران سرپرست خانوار برای اداره امور مالی خانه مجبور به کار کردن هستند. همین موضوع هم باعث می گردد که برقراری تعادل میان کار و زندگی برای آن ها دشوارتر گردد. در واقع، ایجاد تعادل میان کار و زندگی برای این زنان کار ساده ای نیست چون از آن ها انتظار دارند که بچه ها خود را تأمین مالی نمایند. این مسئله در بسیاری از مواقع منجر به کار کردن آن ها برای ساعات طولانی می گردد.

در مواقع بیکاری نیز این مادران باید بیشتر وقت خود را صرف مراقبت از بچه ها نمایند. در نتیجه، برای خود زمانی نخواهند داشت.

2. نداشتن حمایت اجتماعی کافی

مادران سرپرست خانوار اغلب دچار احساس انزوای اجتماعی می شوند. این احساس زمانی بیشتر می گردد که آن ها بیشتر زمان خود را صرف مراقبت از بچه ها نمایند و برای تعامل با سایر بزرگ سالان زمان اندکی داشته باشند. چنین احساساتی در نهایت ممکن است سبب تنهایی و افسردگی این زنان گردد. آن ها کسی را به عنوان شریک زندگی در کنار خود ندارند که در خوشی و ناخوشی در کنارشان باشد. با بزرگ سالان دیگر نیز نمی توانند به مقدار کافی تعامل نمایند و نتیجه آن در بعضی از مواقع افسرده تر شدن این زنان است.

3. نگرانی های مالی

زنان سرپرست خانوار اغلب درگیر این احساس می شوند که نمی توانند به مقدار کافی بچه ها خود را تأمین مالی نمایند. زن سرپرست خانوار بودن مسئولیت بسیار سنگینی است و عهده دار شدن آن شجاعت بسیاری می خواهد.

4. فشارهای مربوط به تصمیم گیری های مهم

واقعیت این است که مادران سرپرست خانوار مانند سایر مادران از حمایت شریک زندگی خود برخوردار نیستند. این حمایت هم همواره به صورت مالی نیست. گاهی اوقات، آن ها باید تصمیمات مهم و بزرگی بگیرند که زندگی فرزندشان را تغییر می دهد. عهده دار شدن این مسئولیت خطیر نیز کار ساده ای نیست چون آن ها را دچار فشار روانی و استرس فراوانی می نماید.

به این ترتیب، زن سرپرست خانوار بودن مسئولیتی بزرگ و سنگین است و قدردانی از این مادران در مناسبت های مختلف اهمیت بیشتری دارد.

راه هایی برای قدردانی از مادران سرپرست خانوار در روز مادر

همان طور که شرح دادیم، مادران سرپرست خانوار علاوه بر وظایف مادر خود مجبور هستند تا به تنهایی امور زندگی بچه ها را اداره نمایند. همین موضوع هم سبب شده که بعضی از افراد در مناسبت های دیگر مانند روز پدر هم به یاد قدردانی از مادران سرپرست خانوار بیفتند. با وجود این، بسیاری از مادران سرپرست خانوار این روش قدردانی را نمی پسندند. روز پدر برای این مادران معمولا با احساسات متناقضی مانند تنهایی همراه است اما تا زمانی که نقش پدر یا فقدان آن تضعیف نگردد، چه اشکالی دارد که مادری را که مسئولیت های پدر را هم بر عهده گرفته، در جایگاه خود تقدیر کنیم؟ همین نکته و نکات مهم دیگری مانند آن سبب می گردد که قدردانی از مادران سرپرست خانوار در روز مادر اهمیت بیشتری داشته باشد اما چگونه این کار را انجام دهیم؟

راه های پیشنهادی ما برای قدردانی از مادران سرپرست خانوار در روز مادر را در ادامه می خوانید.

1. برای مادران سرپرست خانوار در روز مادر جشن کوچکی بگیرید

علاوه بر تبریک روز مادر برای مادران سرپرست خانوار، برای قدردانی از زنان مستقلی که زندگی خود را وقف بچه ها خود نموده اند جشن بگیرید. هر چند شما می توانید از هر بهانه کوچکی برای جشن گرفتن و قدردانی از مادران سرپرست خانوار بهره ببرید اما اهمیت این قدردانی در روز مادر بیشتر می گردد. در این روز، جشنی کوچک بگیرید. درست کردن یک کیک خانگی و تزیین آن می تواند این مادران را مسرور کند. این کار شما نشان می دهد که به او چقدر اهمیت می دهید و متوجه اهمیت حضور او در زندگی بچه هاش هستید.

2. هدایای دست ساز تقدیم او کنید

قطعا خرید هدیه های بزرگ راه خوبی برای قدردانی از مادران به ویژه مادران سرپرست خانوار است اما زمانی که این هدیه ساخته دست خودتان باشد، جذابیت بیشتری دارد. این واقعیت که شما زمانی را به تهیه این هدیه ارزشمند اختصاص داده اید، هر کسی از جمله مادر سرپرست خانوار را مسرور می نماید.

3. به مادران سرپرست خانوار نامه بنویسید

بعضی از مردم فکر می نمایند که بزرگ شدن به وسیله یک مادر سرپرست خانوار بدترین اتفاق ممکن است اما اصلا این طور نیست. بچه های که به وسیله مادران سرپرست خانوار بزرگ می شوند، یاد می گیرند که سرسخت باشند، از حق خود دفاع نمایند و اهمیتی ندهند که دیگران درباره آن ها چه فکر می نمایند. همین نکته مهم سبب می گردد که قدردانی از مادران سرپرست خانوار در روز مادر اهمیت بیشتری داشته باشد.

برای قدردانی از آن ها می توانید از نامه نوشتن یاری بگیرید. اگر به عنوان فرزند یکی از این مادران برای او نامه می نویسید، می توانید این طور آغاز کنید که می خواهید از او تشکر کنید. به او بگویید که به مقدار کافی از او تشکر ننموده اید و از این بابت واقعا متأسف هستید. در نامه به مادر سرپرست خانوار خود، به او بگویید که می دانید که او بدون شکایت و تردید این چالش مهم را بر عهده گرفته است. به مادر خود یادآوری کنید که برایش احترام بسیاری قائل هستید چون به تنهایی بزرگ کردن شما قطعا کار ساده ای نبوده است.

در نامه ای که به مادرتان می نویسید، از احساسات واقعی خود صحبت کنید. به عنوان مثال، می توانید بگویید که نمی توانید زندگی را بدون او تصور کنید یا اینکه گاهی به کسانی که پدر و مادر در کنارشان هستند، حسادت نموده اید اما بعد متوجه شده اید که شما چیزی دارید که آن ها ندارند. مادری که در لحظاتی که به پدر و مادر هر دو احتیاج داشته اید، در کنار شما بوده ستودنی است.

در نهایت نیز از او به خاطر همه سا ل هایی که در کنار شما بوده، تشکر کنید. این نامه اگر احساسات واقعی شما را بیان کند، مادرتان را مسرور خواهد نمود. به هرحال، هرآنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.

4. روز مادر را به روزی برای گردش تبدیل کنید

بیشتر زنانی که سرپرست خانوار هستند، فرصتی برای گردش در طبیعت ندارند. بنابراین، روز مادر می تواند به فرصتی برای هوایی تازه کردن آن ها تبدیل گردد. در اولین فرصت ممکن برنامه پیک نیک ترتیب دهید و او را به پارک نزدیک خود یا حتی بهتر از آن، جاذبه های طبیعی اطراف محل زندگی تان ببرید. به این ترتیب، هم هوایی تازه می کنید و هم فرصتی برای بیشتر در کنار او بودن خواهید داشت.

5. فعالیت های مورد علاقه او را انجام دهید

مادران سرپرست خانوار معمولا فرصتی برای خود ندارند. بنابراین، می توانید به بهانه روز مادر، فعالیت های مورد علاقه آن ها را انجام دهید. ممکن است مادرتان به قدم زدن در پارک، تماشای فیلم یا سریال های مختلف، نوشیدن یک فنجان قهوه در کنار شما یا تفریح های مختلف علاقه داشته باشد. سعی کنید تفریح یا فعالیت مورد علاقه او را پیدا کنید و آن را به عنوان روشی برای قدردانی از مادر خود در روز مادر انجام دهید.

6. پای درد دل مادران سرپرست خانواده بنشینید

روز مادر بهانه خوبی است که با مادرتان بیشتر صحبت کنید. از او بخواهید تا درباره مشکلاتی که داشته و آن ها را به تنهایی حل نموده صحبت کند. صحبت کردن از آرزوها و علاقه مندی هایش هم راه دیگری برای تقویت رابطه با او و قدردانی از او است. به این ترتیب، هم با تجربیات او بیشتر آشنا می شوید و هم نشان می دهید که قدردان او هستید.

آنچه هیچ وقت نباید به مادر سرپرست خانوار بگوییم

قدردانی از مادران سرپرست خانوار در روز مادر، فقط به انجام دادن کارهای مورد علاقه آن ها یا برگزاری جشن کوچک و ساده محدود نمی گردد. اینکه بدانید چه چیزهایی را نباید به این مادران گفت هم به نوعی ساده تر کردن زندگی برای آن ها است و روشی برای قدردانی از این مادران محسوب می گردد. سعی کنید آنچه در ادامه می خوانید را به این مادران هرگز نگویید.

چطور می توانی از عهده تک والد بودن بربیایی؟

جواب؟ احتمالا با کار کردن! وقتی شما از یک زن سرپرست خانوار سؤال می کنید که مثلا چطور توانسته خودرو بخرد، او را به شدت ناراحت می کنید. آمارها نشان می دهند که نیمی از مادران سرپرست خانوار تمام وقت خود در طول روز را به کار کردن اختصاص می دهند. بنابراین، مهم نیست که یک مادر سرپرست خانوارد چگونه هزینه های خود را پرداخت می نماید، پرس وجو درباره این کار عدم احترام به حریم خصوصی او تلقی می گردد. آیا شما از خانواده های دیگر هم می پرسید که چگونه از پس هزینه های خود برمی آیند؟

حتما درباره فرزندپروری دیدگاه های نامتعارفی داری

گفتن این جمله به مادر سرپرست خانوار واقعا لازم نیست. آنالیز ها نشان می دهند که بیش از نیمی از مادران سرپرست خانوار خود را مادری سنتی می دانند. این مادران هم درست مثل بقیه زنانی که مادر هستند، سعی می نمایند بچه ها خود را مستقل و قوی تربیت نمایند و حتی در بسیاری از موارد پیروز تر هم هستند. بنابراین، صرفا به این علت که آن ها به تنهایی بچه ها خود را بزرگ می نمایند، به این معنا نیست که روش تربیتی و فرزندپروری کاملا متفاوتی نسبت به مادران و پدران دیگر دارند.

چه اتفاقی برای پدر فرزندت افتاده است؟

اگر مادر سرپرست خانواری درباره پدر فرزندش با شما صحبت کند، شاید بتوانید کنجکاوی خود را ارضا کنید. در غیر این صورت، صحبت نکردن درباره پدر فرزندش به این معنا است که نمی خواهد درباره او با شما صحبت کند. شما هم باید به عقیده او احترام بگذارید.

هیچ کس برای بچه ها پدر نمی گردد

پدر تنها مردی نیست که می تواند الگوی کودک گردد. در میان اقوام، دوستان و معلمان کودکی که مادرش سرپرست خانوار است، احتمالا یک الگوی مثبت مردانه وجود دارد. تحقیقات نشان می دهند که حتی بدون وجود پدر در خانواده نیز کیفیت رابطه مادر و فرزند اهمیت دارد. ممکن است فرزند مادر سرپرست خانوار از وجود پدر محروم باشد اما رابطه اش با مادر بسیار خوب پیش برود. در نتیجه، شما در مقامی نیستید که زندگی آن ها را قضاوت کنید.

الآن فرزندت کجاست؟

اگر مادر سرپرست خانوار روزی مهمان شما شده یا او را در مراسم جشنی می بینید، درست نیست که اولین سؤال شما این باشد که فرزندت کجاست. این کار نوعی بی ادبی تلقی می گردد. وقتی او بدون فرزندش به مهمانی یا جشنی رفته، به این معنا است که برای تنها نماندن فرزند فکری نموده است.

نمی دانم چگونه این کار را انجام می دهی!

معمولا برای تمجید از مادران سرپرست خانوار گفته می گردد که کار بزرگی می نمایند یا آن ها را برای این کار تحسین می نمایند. بااین حال، اگر این تعریف با این جمله که نمی دانم چگونه این کار را انجام می دهید! همراه گردد، بیشتر به توهین شباهت دارد تا تعریف. بزرگ کردن بچه ها به تنهایی کار دشواری است اما هیچ وقت نباید از مادر سرپرست خانواری بپرسید که چگونه این کار را انجام می دهد. در عوض، می توانید به او بگویید که کار خوبی انجام داده و تربیت او بوده که چنین فرزند مستقل و توانمندی را بار آورده است. مادران سرپرست خانوار از سخنان متفکرانه شما مسرور می شوند نه سؤالات و چهره های مبهوت تان.

کلام آخر

مادرانی که به تنهایی بچه ها خود را بزرگ می نمایند، زنان مستقل و توانمندی هستند که همواره باید از آن ها تجلیل کرد. بااین حال، قدردانی از مادران سرپرست خانوار در روز مادر لطف دیگری دارد. اگر در خانواده یا نزدیکانتان چنین مادری می شناسید، می توانید به روش های مختلف از او قدردانی کنید. این کار شما به او ثابت می نماید که تنها نیست و کسانی به یاد او هستند.

البته، قدردانی از این مادران بزرگ تنها با جشن و هدیه دادن یا کارهایی مانند آن انجام نمی گردد. همین که بدانید با آن ها چگونه صحبت کنید یا پای درد دل آن ها بنشینید هم یاری بزرگی به این مادران خواهد بود. این رفتار هم می تواند نوعی قدردانی از این مادران فداکار باشد.

منبع: Relationships

منبع: دیجیکالا مگ

به "از مادران سرپرست خانوار در روز مادر چگونه قدردانی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از مادران سرپرست خانوار در روز مادر چگونه قدردانی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید