افزایش تجارت ایران و بلاروس از جهت سرمایه گذاری مشترک محقق می گردد

به گزارش وبلاگ شیرین، رئیس اتاق تبریز با تأکید بر لزوم ایجاد زمینه های همکاری برای افزایش تجارت دوجانبه میان ایران و بلاروس گفت: آذربایجان شرقی توانایی تأمین بسیاری از کالاهای وارداتی به بلاروس را دارد و در مقابل بخشی از احتیاج صنایع استان نیز از بلاروس قابل تأمین است.

افزایش تجارت ایران و بلاروس از جهت سرمایه گذاری مشترک محقق می گردد

یونس ژائله در ملاقات با سفیر بلاروس در تهران با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعتی و کشاورزی ایران است، گفت: بلاروس دارای صنایع قدرتمندی مانند صنعت نساجی و لبنیات بوده و این استان مشتری بعضی مواد اولیه فراوریی در بلاروس است.

وی به توانمندی استان در صادرات کالاهای انرژی بر به بلاروس اشاره نمود و گفت: این استان آمادگی سرمایه گذاری در صورت وجود زمینه های سرمایه گذاری مجذوب نماینده در بلاروس را دارد.

رئیس اتاق تبریز اضافه کرد: تبریز برای فراوری مشترک خودروهای سنگین کاملاً آماده بوده و تمامی صنایع مرتبط با آن را دارد و در این زمینه دارای تجربه نیز است.

ژائله ادامه داد: هر دو طرف ظرفیت های خاص خود را دارند که در صورت فراهم کردن زمینه ها به وسیله سفارت و تغییر در نگاه بلاروس برای خروج از بازارهای داخلی خود می توان از این فرصت های تجاری به نحو احسن استفاده کرد.

وی با تأکید بر لزوم تأسیس شرکت هایی با قرارداد مشارکت انتفاعی برای توسعه همکاری ها گفت: در حال حاضر امکان صادرات گرانول از پتروشیمی های ایران به بلاروس وجود دارد.

رئیس اتاق تبریز با تأکید بر لزوم یافتن راهی برای افزایش تجارت میان دو کشور ایران و بلاروس اظهار کرد: آذربایجان شرقی توانایی تأمین بسیاری از کالاهای وارداتی از جمله صادرات خشکبار به بلاروس را دارد بنابراین باید با داشتن برنامه عملیاتی برای توسعه روابط تجاری گام های اساسی برداشت.

حجم مراودات تجاری بین دو کشور پایین است

سفیر بلاروس در تهران نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در اتاق تبریز گفت: باوجود ظرفیت های بسیار بالا، متأسفانه حجم مراودات تجاری بین دو کشور کم است که در این زمینه امیدواریم مناسبات مختلف این دو کشور توسعه یابد.

دیمیتری کالتسوف با اشاره به ظرفیت بانک تجارت ایران در مینسک اضافه کرد: امکان بهره مندی از بانک های امارات متحده عربی و ترکیه برای نقل وانتقال پول وجود دارد ولی ابتدا باید کالاها و روش های تجارت را تعیین کنیم.

وی ادامه داد: در بلاروس صنایع ماشین سازی و شیرینی و شکلات وجود دارد. بعلاوه این کشور در فراوری شیر خشک نیز دارای پتانسیل بالایی است.

کالتسوف اضافه کرد: در زمان اتحاد جماهیر شوروی، بلاروس به کارگاه فراوریی مشهور بود و بعد از فروپاشی نیز، این لقب و توسعه صنایع کشور حفظ شده اند.

وی به حضور خودروهای سنگین فراوری بلاروس در جاده های ایران و وجود دفاتر خدمات پس از فروش در تهران اشاره نمود و گفت: تجهیزات فنی با تکنولوژی بالا در بلاروس فراوری می گردد و امکان صادرات به ایران وجود دارد.

سفیر بلاروس در تهران در خاتمه این ملاقات با اشاره به مسائل مرتبط با تهاتر و بعلاوه وبینار برگزار شده مابین اتاق تبریز و اتاق ماگیلف در تیرماه سال جاری، از اتاق تبریز برای اعزام هیات به بلاروس دعوت کرد.

یوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز با تبریک فرا رسیدن سال نو میلادی گفت: 65 درصد از فعالان مالی ایرانی که با بلاروس کار می نمایند از استان آذربایجان شرقی هستند.

وی با اشاره به توان استان برای تأمین کل احتیاج میوه و خشکبار بلاروس اضافه کرد: از همکاری مشترک با تأسیس شرکت هایی با قرارداد مشارکت انتفاعی برای توسعه همکاری ها استقبال می کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "افزایش تجارت ایران و بلاروس از جهت سرمایه گذاری مشترک محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تجارت ایران و بلاروس از جهت سرمایه گذاری مشترک محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید