برگزاری مراسم پایانی هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی

به گزارش وبلاگ شیرین، هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی با حضور فارسی آموزانی از هشت کشور دنیا برگزار گردید.

برگزاری مراسم پایانی هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی

به گزارش وبلاگ شیرین، مراسم سرانجامی هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی بنیاد سعدی با حضور رئیس این بنیاد، غلامعلی حداد عادل، ابوالفضل ظهره وند به نمایندگی از وزارت خارجه، صادق رحمانی مدیر رادیو فرهنگ، محمدرسول الماسیه به نمایندگی از سازمان فرهنگ و ارتباطات و دیگر دست اندرکاران زبان و ادبیات فارسی، فارسی آموزانی از کشورهای مختلف و همچنین اصحاب رسانه در شامگاه چهارشنبه 16 مردادماه در بنیاد سعدی برگزار گردید.

در این مراسم رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در شروع گزارشی را درباره این دوره از دانش افزایی ارائه کرد.

او با بیان اینکه فارسی آموزانی از کشورهای ترکیه، ارمنستان، آلمان، ایتالیا، بلژیک، پرتغال، روسیه و غیره در این دوره شرکت داشته اند، گفت: در این دوره مجموعاً 125 درخواست از کشورهای مختلف داشتیم که 52 درخواست پذیرفته شد که از میان آنها 21 فارسی آموز مرد و 31 نفر زن بودند و بیشترین تعداد فارسی آموزان در این دوره مربوط به کشور ترکیه است. از میان فارسی آموزان جوان ترین آنها 18 ساله است و بیشترین سن را یک فارسی آموز 60 ساله دارد.

صحرایی همچنین از مینا، چارچوب، واژه و گام اول به عنوان کتاب هایی که در این دوره تدریس شده است، نام برد و گفت که در بعضی موارد همه کتاب و در بعضی موارد بخشی از آنها آموزش داده می گردد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی سپس به بازدیدهای فارسی آموزان در این دوره نیز اشاره و بیان نمود: آنها در تهران از مکان هایی مثل کاخ گلستان، برج آزادی و برج میلاد، باغ کتاب و غیره دیدن کردند و همچنین سال جاری فارسی آموزان را به جای اصفهان به همدان بردیم.

او اضافه نمود: ما برای کسانی که فارسی درس می دهند کارت صلاحیت حرفه ای صادر می کنیم که در اردیبهشت ماه آزمون برای آن برگزار گردید که در نهایت 32 نفر کارت معلمی زبان فارسی دریافت کردند.

در ادامه این مراسم محمدرسول الماسیه، رئیس طرح تاپ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن ابراز امیدواری برای اینکه خاطرات خوشی از این دوره در زندگی فارسی آموزان بماند از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و فعالیت های آن چنین گفت. مرکز ترجمه و نشر که زیر نظر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است با هدف گسترش و نشر آثار فاخر فارسی در خارج از ایران فعالیت می نماید. یکی از برنامه های هر ساله در جمهوری اسلامی ایران انتخاب کتاب سال است که در این طرح نیز به این موضوع توجه شده است. جامعه ایران جامعه ای پویا است. ایران شاید در ذهن خیلی ها به آثار کهن تداعی شده باشد اما جامعه فعلی جامعه ای پویا است و این پویایی مورد استفاده اندیشمندان جهان خواهد بود.

او ضمن توضیحی درباره اهداف طرح تاپ در توصیه ای به فارسی آموزان گفت: توصیه من همواره این است که اگر دانشجو هستید کوشش کنید تا حداقل یک عنوان متن به زبان مادری تان ترجمه کنید که حتی اگر چاپ هم نگردد احساس تعلق خاطری خواهید داشت. از شما هم دعوت می کنم که با این طرح مرتبط باشید که به وسیله رایزن فرهنگی تان و چه به وسیله سامانه مرکز ترجمه و نشر.

در بخش بعدی مراسم سرانجامی هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی، حداد عادل رئیس بنیاد سعدی اظهار کرد: یکی از فرصت های به یاد ماندنی در طول سال برای ما مراسمی است که در سرانجام دوره های دانش افزایی برگزار می کنیم. شما در یک دوره آموزش زبان فارسی شرکت نموده اید. امیدوارم این دوره سبب گردد رشته پیوند شما با زبان فارسی باقی بماند و گسیخته نگردد.

او اضافه نمود: در جهان حرفی می زنند و می گویند که هر کس به اندازه زبان هایی که می داند در جهان های متعدد زندگی می نماید. شما با یاد دریافت زبان فارسی می توانید در جهان ایرانی اسلامی زندگی کنید. این زبان فارسی که یاد گرفته اید زبانی است که پس از اسلام به مدت 1200 سال در ایران رواج پیدا نموده است.

حدادعادل سپس به وجود نسخه های خطی فارسی در کشورهای ترکیه و روسیه اشاره و در ادامه بیان نمود: در هندوستان چندین برابر نسخه های خطی ای که در کتابخانه های ما وجود دارد، نسخه خطی فارسی است. این یک نمونه از گسترش زبان فارسی در جهان است. این زبان، زبان محبت، عشق، عرفان و انسانیت است و جاذبه ای در این زبان است که همه به سوی خود می کشد. اگر شعرهای حافظ، سعدی، مولانا را بفهمید آن وقت است که زحمت یادگیری زبان فارسی تان هدر نرفته است و به کلید صندوقچه ای رسیده اید که در آن گنج افکار شاعران ایرانی است که به شیرین ترین لفظ بیان شده.

رئیس بنیاد سعدی همچنین گفت: امروز در جهان، ایران یک کشور معمولی نیست و 40 سال است که به انقلابش پافشاری نموده است. مردم ایران انقلاب کردند تا برای ایران در تهران تصمیم بگیرند نه در واشنگتن و درخت کهن ایران که هفت هزار سال سابقه تمدن دارد درختی نیست که با این بادها بلرزد.

حدادعادل ضمن ابراز امیدواری که زبان فارسی، فارسی آموزان کشورهای مختلف را به مردم ایران نزدیک تر کند، در توصیه ای به فارسی آموزان این دوره بیان نمود: توصیه من این است ارتباط خود را و دوستی تان را با بنیاد سعدی ادامه دهید و حفظ کنید.

او همچنین شعر پنجره ای باز کن را برای حاضران خواند.

در ادامه این مراسم از فارسی آموزانی که در سطوح مختلف بالاترین نمره را کسب نموده بودند، تقدیر شد.

همچنین رایزن فرهنگی ترکیه در ایران درباره بنیاد سعدی با حاضران سخن گفت.

عبدالمحمود رضوانی نیز از گلستان سعدی حکایتی را برای فارسی آموزان و دیگران حاضران بیان نمود.

در ادامه نیز از صادق رحمانی و همچنین تهیه کننده برنامه باهمستان تقدیر شد.

همچنین به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار هر کدام از مسئولین در سخنان خود این روز را به وبلاگ شیرین تبریک گفتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برگزاری مراسم پایانی هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری مراسم پایانی هشتاد و هفتمین دوره دانش افزایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید