خرید کدام واحدهای پیش فروش خطرناک است؟

به گزارش وبلاگ شیرین، سازندگان واحدهای مسکونی پیش فروش می نمایند که هنوز ساخته نشده است و 50 درصد مبلغ کل را دریافت می نمایند، این نوع پیش فروش خطرناک ترین نوع است. در حال حاضر دو ریسک متقاضیان پیش خرید را تهدید می نماید. کدام واحدهای پیش فروش ریسک کمتری دارند؟

خرید کدام واحدهای پیش فروش خطرناک است؟

به نقل از دنیای اقتصاد، بازار مسکن در دوره پسا جهش قرار گرفته است و تحرکات بازار نزولی شده است. در این شرایط متقاضیان خرید مسکن که بودجه کمتری دارند به سمت پیش خرید خانه رفته اند.

آنالیز ها نشان می دهد اختلاف قیمت واحدهای پیش فروش با نوساز حدود 10 درصد است، این اختلاف در ابتدای دهه 90 حدود 20 درصد بود.

با این که در سال های اخیر عرضه و تقاضا در بازار پیش فروش کاهش یافته است، اما اکنون بعضی از سازندگان و متقاضیان در بازار حضور دارند. معامله در بازار پیش فروش برای خریداران دو ریسک دارد.

ریسک اول

ریسک اول عدم اجرای تعهدات سازنده به علت جهش هزینه های ساختمانی است، چرا که میانگین قیمت زمین در تهران 10 برابر و میانگین قیمت مسکن بیش از هفت برابر افزایش یافته است. میانه دستمزد نیروی انسانی نیز 3.7 درصد رشد نموده است.

در این شرایط امکان برآورد هزینه وجود ندارد و ریسکِ افزایشِ شدیدِ قیمت تمام شده ساخت را برای خریداران بالا می برد. در این شرایط امکان توقف در ساخت یا تاخیر در تحویل واحدها وجود دارد؛ بعلاوه خریداران مجبور می شوند مبلغی بیشتر از هزینه ای که توافق نموده اند پرداخت نمایند.

ریسک دوم

ریسک دوم، انتقال خطر شروع تورم بالا در بازار ساخت وساز در ماه های آینده از سازنده به پیش خریدار است. بعضی سازنده ها پیش از شروع فرایند ساخت اقدام به پیش فروش می نمایند، به این نوع از پیش فروش ها پیش فروش روی خاک گفته می گردد که خطرناک ترین نوع است.

اکنون سازندگان 50 درصد کل مبلغ فروش واحد را از متقاضی می گیرند که با این کار ریسک افزایش هزینه ساخت را به پیش خریدار منتقل می نمایند. سازندگان این مبلغ را به بازارهای سرمایه ای می برند تا هم سودی بیشتر از سود ساخت وساز دریافت نمایند و هم ریسک ناشی از افزایش هزینه را پوشش دهند.

سه بعد ریسک دوم

اول: ممکن است پیش خریداران از گزینه های بهتر ملکی در ماه های بعد محروم شوند.

دوم: در گذشته سازندگان 20 درصد مبلغ کل واحد را می گرفتند، اکنون 50 درصد می گیرند. سازندگان با این مبلغ در بازارهای اقتصادی سود می نمایند، در حالی که می توانست این سود به خریداران برسد.

سوم: با پرداخت 50 درصد از هزینه ساخت، پیش خریدار ریسک بالایی را متحمل می گردد، چرا که ممکن است پروژه ساختمانی متوقف گردد. این ریسک در زمانی که خریدار 20 درصد هزینه را پرداخت می کرد کمتر بود.

توصیه به خریداران واحدهای پیش فروش

توصیه فعالان بازار پیش فروش مسکن این است که متقاضیان از پیش خرید واحدهایی که هنوز عملیات ساختمانی آنها شروع نشده است خودداری نمایند.

به گفته آنها مردم زمانی اقدام به پیش خرید نمایند که پروژه حداقل از مرحله احداث سقف دوم عبور نموده باشد و عملیات ساخت در حال پیشرفت باشد.

منبع: بلاگ دیوار

به "خرید کدام واحدهای پیش فروش خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید کدام واحدهای پیش فروش خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید