من و مرگ ؛ یهویی!

به گزارش وبلاگ شیرین، خبرنگاران:وسط رودخانه آب ملخ تخته سنگ بزرگی وجود دارد که گردشگران به علت زیبایی رودخانه برای عکس گرفتن روی آن می فرایند که گاهی به علت سُر بودن سطح سنگ، لیز می خورند و به داخل رودخانهِ مواج می افتند و جان خود را از دست می دهند.

من و مرگ ؛ یهویی!

به گزارش وبلاگ شیرین ،اخیرا دو توریست اصفهانی(اینجا) در آب ملخ ناپیدی شدند و جسد یکی از آنها هنوز پیدا نشده است. منطقه آب ملخ سمیرم یکی از مقاصد محبوب طبیعت گردان است اما هر ساله حوادث تلخی در این ناحیه رخ می دهد.

آب مَلخ یا تخت سلیمان، جنوبی ترین نقطه توریستی سمیرم در فاصله 70 کیلومتری جنوب این شهر در بخش پادنا واقع شده است. آب ملخ یکی از آبشارهای دو طبقه ایران است که چشمه جوشان و پر آب این آبشار زیبایی خاصی دارد که هر ساله به علت جاذبه های طبیعی فراوان توریستان زیادی را به خود جلب می نماید.

اما هر سال بر اثر بی توجهی بعضی از توریستان و داخل شدن آنان به رودخانه شاهد حوادث تلخ و غرق شدن آنان در منطقه آب ملخ هستیم. به طوری که به گفته بعضی منابع در 8 سال گذشته حداقل 33 نفر در این منطقه جان خود را از دست داده اند.

تازه ترین موردِ حادثه در منطقه آب ملخ غرق شدن دو توریست اصفهانی بود که روز 27 مرداد برای گردش به این ناحیه رفته بودند که جسد یکی از آنان هنوز پیدا نشده است. اما نکته و سؤال اصلی در اینجاست که چه عاملی سبب بروز این حوادث و رفتن توریستان به داخل رودخانه آب ملخ می گردد؟

بی خیال سلفی روی تخت سنگ وسط رودخانه شوید!

به گفته داریوش کریمی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان هر سال تعدادی از هم وطنان به علت جذابیت منطقه آب ملخ سمیرم و رودخانه زیبایی که دارد وارد ناحیه خطر رودخانه می شوند و جان خود را از دست می دهند. به همین علت سال گذشته جلساتی را برای پیشگیری از رخ دادن چنین حوادث تلخی داشتیم که دلایل وقوع این حوادث آنالیز شد. وسط رودخانه آب ملخ تخته سنگ بزرگی وجود دارد که توریستان به علت زیبایی رودخانه برای عکس گرفتن روی آن می فرایند که گاهی به علت سُر بودن سطح سنگ، لیز می خورند و به داخل رودخانهِ مواج می افتند و جان خود را از دست می دهند.

منطقه ها پر خطر فنس کشی شده است

داریوش کریمی اضافه کرد: به همین علت پارسال با دستور مدیریت بحران استان این ناحیه را فنس کشی کردند تا کسی نتواند روی این سنگ برود. تمام تمهیدات لازم تا به امروز برای کاهش این حوادث اندیشیده و پیگیری شده، اما طول رودخانه آب ملخ در بخش سمیرم 7 کیلومتر است و نمی توان تمام این راستا را بست و گاهی از استان های دیگر مانند کهگیلویه و بویراحمد وارد این رودخانه می شوند.

زیرِ صخره ها، آب گردابی عمل می نماید

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان، گفت: حتی کسانی که شناگر بسیار ماهری هم هستند به محضی که وارد رودخانه آب ملخ می شوند به علت دمای پایین آب، سرعت زیاد آن و وجود صخره های خاصی که آب در زیر این صخره ها به شکل گرداب در می آید دچار حادثه می شوند، به طوری که جریان گردابی رودخانه، قربانیان را به سمت پایین می کشد.

خطر مرگ غواصانی که به جستجوی حادثه دیدگان می فرایند

کریمی توضیح داد: دو توریست اصفهانی از 28 مرداد در این منطقه مفقود شده بودند که پس از جستجوهای زیاد تیم های هلال احمر و آتش نشانی جسد یکی از این توریستان کشف شد، اما جسد یکی دیگر از این توریستان به احتمال قوی در زیر صخره هایی که آب به شکل گرداب عمل می نماید و به تخت سلیمان معروف بوده گیر افتاده است و امکان غواصی در زیر این صخره ها به هیچ وجه وجود ندارد و اگر هر غواصی وارد این ناحیه خاص گردد جان خود را از دست می دهد.

آموزش و اطلاع رسانی مهمترین عامل در کاهش حوادث است

وی ادامه داد: رسانه ها و جراید به یاری دستگاه های مسئول اطلاع رسانی لازم درباره منطقه آب ملخ را انجام دهند تا توریستان و به خصوص جوانانی که به این منطقه سفر می نمایند برای ورود به آب رودخانه وسوسه نشوند و برای گرفتن عکس کنار رودخانه نفرایند. بنابراین آموزش و اطلاع رسانی نقش اول را ایفا می نماید تا مردم به اطراف رودخانه آب ملخ نزدیک نشوند و با فاصله بایستند.

نمی توانیم غواصان را به کام مرگ بفرستیم

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان، گفت: فشاری که بعضی رسانه ها و خانواده افراد حادثه دیده می آورند که به هر ترتیبی شده باید جسد قربانی پیدا گردد به هیچ وجه منطقی نیست، چراکه در بعضی موارد نمی توان غواصان را به منطقه ها بسیار خطرناک فرستاد و جان آنان را به خطر انداخت. شبانه روز این استرس را داریم که تیم های نجات اگر دچار حادثه در این منطقه بشوند چگونه باید جواب خانواده های آنان را بدهیم.

کریمی اضافه کرد: احتمال اینکه جسد پیدا نشده یکی از توریستان اصفهانی به رودخانه و سد کارون وارد شده باشد ضعیف است، چراکه در طول راستا چند نقطه وجود دارد که رودخانه عریض شده و سرعت آب کم می گردد و به همین علت اگر جسد به این منطقه ها بیاید به راحتی قابل رؤیت است و روستائیان و تیم های نجات آن را می بینند. تیم های نجات هلال احمر تمام توان خود را برای پیدا کردن جسد قربانیان به کار می گیرند و غواصان حرفه ای و دوره دیده وارد این رودخانه می شوند و نباید جان این امداد گران را با پافشاری بر یک موضوع به خطر بیندازیم.

بیشتر، توریستان غیربومی دچار حادثه می شوند

وی یادآور شد: رسانه ها مردم را مطلع نمایند و هلال احمر در شهرستان سمیرم آموزش های لازم را به شهفرایندان داده اند. معمولاً افراد و توریستان غیربومی دچار مشکل و حادثه در منطقه آب ملخ می شوند و افراد بومی که به خطرات رودخانه مطلع هستند وارد آب نمی شوند.

آب ملخ؛ جاذبه ای طبیعی یا گذرگاه مرگ؟

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان، اعلام کرد: باید شرایطی را ایجاد کنیم که با در نظر گرفتن تمام شرایطِ ایمنی نیروهای خود را به این منطقه ها اعزام کنیم چراکه نمی توان احساسی عمل کرد و تیم های امدادی و غواصان را به کام مرگ فرستاد.

کریمی گفت: عمق آب رودخانه در زیر صخره ها به طور دقیق معین نیست، اما ممکن است این عمق تا 20 متر هم برسد. هیچ کسی نمی تواند وارد این ناحیه از رودخانه گردد تا بتوانیم عمق آب در زیر صخره ها را معین کنیم. منطقه آب ملخ به قدری جذابیت دارد و دارای طبیعت زیبایی است که توریستان را فریب می دهد، به طوری که برای رفتن به داخل رودخانه وسوسه می شوند.

نمی توانیم تمام ورودی های آب ملخ را ببندیم

وی ادامه داد: هلال احمر هیچ وظیفه پیشگیری در این باره ندارد و تنها وظیفه آموزش دارد تا مردم با یاری های اولیه آشنا شوند و وارد منطقه ها پرخطر نشوند. ورودی ها به منطقه آب ملخ زیاد است و بر فرض اگر ورودی ها را ببندیم توریستان روی کوه می فرایند و از کوه وارد دره می شوند و ما نمی توانیم دورتا دور کوه را ببندیم. محدوده گسترده است و تنها راه جلوگیری از وقوع چنین حوادث تلخی بالا رفتن سطح مطلعی مردم است که وارد دره و رودخانه این منطقه نشوند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان، گفت: البته آمار حوادث سال جاری در منطقه آب ملخ نسبت به سال های قبل کمتر بود.

منبع: توریسم آنلاین

به "من و مرگ ؛ یهویی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "من و مرگ ؛ یهویی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید