نگاهی به طراحی بی نظیر داستان اسباب بازی 4

به گزارش وبلاگ شیرین، خبرنگاران: از زمان ارائه اولین نسخه داستان اسباب بازی، سیستم های کامپیوتری و نرم افزار های طراحی، پیشرفتی فوق العاده داشته اند و همین موضع باعث شده تا طراحی نسخه جدید انیمیشن داستان اسباب بازی (Toy Story)، مورد توجه علاقه مندان و کارشناسان قرار بگیرد.

نگاهی به طراحی بی نظیر داستان اسباب بازی 4

این پیشرفت نرم افزاری باعث شده تا سازندگان داستان اسباب بازی، مجبور به طراحی دوباره تمامی شخصیت های داستان شوند. این طراحی جدید، هرچند در نگاه اول شباهت زیادی به قسمت های پیشین توی استوری دارد، اما با کمی دقت، متوجه کیفیت عجیب و بی نظیر کاراکتر ها و دقت فوق العاده در جزئیات خواهید شد.

24 سال بعد از ارائه نسخه اول داستان اسباب بازی، این انیمیشن همچنان پیشروترین محصول در زمینه کیفیت طراحی کارتون به حساب می آید. به این طراحی فوق العاده باید سیستم صوتی با کیفیت و دوبله قوی توی استوری 4 را اضافه کنید تا متوجه شوید با یک شاهکار سینمایی روبرو هستید.

تام هنکس (Tom Hanks) وظیفه صداپیشگی کاراکتر وودی را به عهده دارد و تیم آلن (Tim Allen) نیز به جای شخصیت باز صحبت می نماید. علاوه بر این دو هنرمند افسانه ای سینما، کریستینا هندریکس (Christina Hendrikcks) و کیانو ریوز نیز در این انیمیشن، نقش آفرینی نموده اند.

قسمت اول داستان اسباب بازی، در سال 1995 میلادی به بازار آمد و بیش از 373 میلیون دلار فروش داشت. در زمان ارائه، بسیاری از کارشناسان طراحی نسخه اول را انقلابی در کیفیت ساخت انیمیشن های کامپیوتری دانستند.

نسخه اول داستان اسباب بازی، اولین ساخته بلند پیکسار (Pixar) بود که با بیش از 117 کامپیوتر اختصاصی، طراحی و ساخته شد. این کامپیوتر ها در یک پروسه 24 ساعته، وظیفه رندر و ساخت انیمیشن را به عهده داشتند. ساخت هر فریم از توی استوری، 45 دقیقه تا 30 ساعت زمان برده است.

پیکسار شرکتی آمریکایی است که توسط استیو جابز و در سال 1986 و با قیمت پنج میلیون دلار از جرج لوکاس خریداری شد. این شرکت یک دهه بعد و با همکاری با کمپانی والت دیزنی در ساخت توی استوری، به شهرتی دنیای رسید.

در سال 2006 والت دیزنی، شرکت پیکسار را به قیمت هفت میلیارد دلار خریداری کرد و امروزه این شرکت و تمامی کارمندان و برنامه های اختصاصی آن، زیر مجموعه والت دیزنی به حساب می آیند.

طراحی نسخه اصلی داستان اسباب بازی در زمان خود آن قدر پیچیده بود که پیکسار مجبور شد نرم افزار و افزونه هایی اختصاصی را برای بهبود کیفیت این انیمیشن، طراحی کند. بااین حال مقایسه نسخه اول با قسمت چهارم این مجموعه، نشان از پیشرفت بی نظیر فناوری در 24 سال اخیر داشته است.

درهرصورت پرسش مهم در ذهن بسیاری از علاقه مندان به فناوری این است که پیکسار، از چه نرم افزار هایی برای طراحی و ساخت داستان اسباب بازی چهار استفاده نموده است. در ادامه به معرفی نرم افزار هایی می پردازیم که در توی استوری 4 مورداستفاده قرار گرفته اند.

نکته جالب این است که بسیاری از نرم افزار های معرفی شده در این مطلب، در دسترس عموم قرار دارند و همین موضوع اثبات می نماید که هنر فردی و کوشش فوق العاده طراحان انیمیشن، مهم ترین ابزار در ساخت یک شاهکار سینمایی است.

Autodesk SketchBook

اسکچ بوک یک اپلیکیشن طراحی و نقاشی است که توسط شرکت اتودسک به فروش می رسد. نسخه رایگان این برنامه را می توانید در سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز و اندروید نصب کنید.

رابط کاربری ساده این نرم افزار، تفاوت بسیار زیادی با محصولات شرکت ادوبی دارد. یادگیری ساده گزینه های موجود در برنامه باعث شده تا یک طراح و نقاش بتواند بیشترین تمرکز را بر روی طراحی بگذارد.

برخلاف بسیاری از اپلیکیشن های موجود در بازار، اسکچ بوک تنها یک شکل از طراحی دو بعدی را پشتیبانی می نماید و البته این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. طراحی های اولیه شخصیت ها و محیط در انیمیشن داستان اسباب بازی 4، توسط همین برنامه خاص و کم وبیش رایگان اجرا شده است.

Blender

شاید برای ما ایرانی ها که عادت به استفاده از برنامه های گران قیمت و کرک شده داریم، باورپذیر نباشد که طراحان یکی از بزرگ ترین شرکت های انیمیشن دنیا، از یک برنامه رایگان طراحی استفاده نمایند.

بااین حال باید به این موضوع اشاره کنیم که بلندر، در طراحی اغلب فیلم های سینمایی و انیمیشن ها، مورد استفاده قرار می گیرد. این اپلیکیشن آزاد و متن باز، در زمینه طراحی سه بعدی، مدل سازی، طراحی مایعات، پوست، استخوان و دیگر اعضای کاراکترها، به کاربرده می گردد.

بلندر یک برنامه جدید نیست و اولین بار در سال 1995 مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند نسخه نهایی و کامل شده آن، در سال 2002 ارائه شده است. بلندر را می توانید در اغلب سیستم عامل های دسکتاپ مثل ویندوز و لینوکس، نصب و بهره ببرید.

بر خلاف اسکچ بوک، بلندر یک برنامه به شدت پیچیده و مشکل است و شاید سال ها زمان ببرد تا یک طراح بتواند با قسمت های مختلف برنامه، آشنایی کامل پیدا کند. هرچند در صورت موفقیت در استفاده از این برنامه، شاهد نتایجی فوق العاده خواهید بود.

Gravit Designer

بسیاری از طراحان وکتور و تصاویر دو بعدی، از برنامه ادوبی ایلاستریتور برای طراحی استفاده می نمایند. شهرت این برنامه در ایران آن قدر زیاد است که می توانید نشانه هایی از آن را در کامپیوتر های خانگی نیز پیدا کنید. البته استفاده رایگان و غیرقانونی ما ایرانیان از این برنامه، در شهرت آن تأثیر گذار بوده است.

بااین حال باید به این موضوع اشاره کنیم که ایلاستریتور، تنها برنامه مناسب طراحی وکتور نیست. گراویت که تا چند ماه پیش، یک برنامه رایگان بود، گزینه ای مناسب برای طراحی حرفه ای وکتور است که بر خلاف محصولات ادوبی، به حافظه، رم و توانایی گرافیکی بالا نیازی ندارد.

این برنامه تحت وب با کمترین میزان استفاده از سخت افزار، نتیجه ای مشابه با ایلاستریتور را برای شما به ارمغان می آورد. در نظر داشته باشید که استفاده از برنامه برای 15 روز رایگان است و تنها ضروری است ثبت نام اولیه را به سرانجام برسانید.

Pixar RenderMan

آخرین برنامه ای که در لیست کوتاه اپلیکیشن های طراحی داستان اسباب بازی 4 واقع شده است، مهم ترین برنامه استفاده شده در این پروژه است. رندرمن یک برنامه اختصاصی از شرکت پیکسار است که برای طراحی و ساخت انیمیشن و ویدیو مورداستفاده قرار می گیرد.

در سال 2014، پیکسار این برنامه با ارزش را به صورت رایگان بر روی اینترنت قرار داد تا اشخاص مختلف بتوانند برای پروژه های غیرمالی، از آن استفاده نمایند. رندرمن می تواند از انواع دوربین های حرفه ای فیلم برداری پشتیبانی کند و سرعت پردازش مسائلی مثل جاذبه و فواصل کاراکتر ها و اشیا، در این برنامه بسیار زیاد است.

بر خلاف انتظار، رابط کاربری رندرمن چندان پیچیده نیست، اما ابزار لازم برای کار با این برنامه، در دسترس عموم قرار ندارد. یک کارشناس استفاده از اپلیکیشن رندرمن، در صورت تخصص کافی، می تواند به راحتی شغلی مناسب را در مجموعه پیکسار برای خود دست وپا کند. در نظر داشته باشید که کمتر از 100 نفر در سراسر دنیا، استفاده کامل از گزینه های مختلف این برنامه را به صورت کامل آموخته اند.

رندرمن از روش مونت-کارلو برای محاسبه نتایج رندر خود استفاده می نماید که یک نمونه گیری تصادفی به حساب می آید. این روش در سال 2016 جایگزین سیستم Reyes در رندر من شد که برای سال ها مورداستفاده قرار می گرفت.

همین تغییر سیستم رندرینگ را می توان مهم ترین موضوع در طراحی فوق العاده توی استوری 4 دانست. تفاوت در سیستم حرکتی کاراکتر ها را با یک مقایسه ساده در نسخه های مختلف توی استوری، متوجه خواهید شد.

پیکسار رندرمن در فیلم ها و انیمیشن هایی مثل ارباب حلقه ها (The Lord of the rings)، جنگ ستارگان (Star Wars)، تایتانیک (Titanic)، آواتار (Avatar)، پارک ژوراسیک (Jurassic Park)، نابودگر 2: روز داوری (Terminator 2: Judgment Day)، شیرشاه (The Lion King)، علاءالدین (Aladdin) و دیو و دلبر (Beauty and the Beast)، مورد استفاده قرار گرفته است.

منابع: wikipedia، cnet، guardian، indy100

منبع: برترین ها

به "نگاهی به طراحی بی نظیر داستان اسباب بازی 4" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به طراحی بی نظیر داستان اسباب بازی 4"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید