استرس خود را با این تکنیک های مراقبه از بین ببرید

به گزارش وبلاگ شیرین، استرس به مترادفی برای زندگی سریع امروزه تبدیل شده است. استرس یکی از علل اصلی برای ضعف سلامت روانی و جسمانی است. به منظور مقابله با استرس، احتیاج به اتخاذ تکنیک های خاصی داریم که منجر خواهد شد سبک زندگی شادتر و

استرس خود را با این تکنیک های مراقبه از بین ببرید

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

استرس به مترادفی برای زندگی سریع امروزه تبدیل شده است. استرس یکی از علل اصلی برای ضعف سلامت روانی و جسمانی است. به منظور مقابله با استرس، احتیاج به اتخاذ تکنیک های خاصی داریم که منجر خواهد شد سبک زندگی شادتر و سالم تری داشته باشیم.

استرس قاتلی خاموش است. بسیاری از ما استرس را بعضی اوقات تجربه نموده یا شاهد آن بوده ایم. استرس بر تمام امور ما تاثیر می گذارد از جمله اینکه نمی توانیم کار به مقدار کافی انجام دهیم یا به درستی تصمیم گیری کنیم. علاوه بر آن، شخصی که تحت استرس است در معرض ابتلا به بیماری های خاصی مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت است. معین شده است که استفاده از بعضی تکنیک های مراقبه به کاهش استرس یاری می نماید و با گذشت زمان از تاثیرگذاری استرس بر بدن ما جلوگیری می نماید. بنابراین یادگیری بعضی از تکنیک های آسان مراقبه برای ما خوب است تا به صورت موثر با استرس برخورد کنیم. اگر تابحال هرگز مراقبه انجام نداده اید، بهتر است که ابتدا با چند تمرین ورزشی ساده آغاز کنید.

تکنیک تنفسی

1) برای آغاز یک مکان راحت را انتخاب نمایید.

2) اطمینان حاصل کنید که لباس های گشاد و راحت پوشیده اید.

3) زمانی که برای مراقبه نشسته اید، اطمینان حاصل کنید که هیچ عامل حواس پرتی وجود ندارد. بنابراین، تلفن، تلویزیون و سایر اشیا که سر و صدا ایجاد می نمایند را دور نگه دارید.

4) بر روی یک فرش یا حصیر بنشینید و پاهای خود را مانند شرایط درخت سدر قرار دهید. (پاشنه هر دو پا زیر ران)

5) پشت خود را صاف نگه دارید. در ابتدا (قبل از اینکه به این کار مبادرت ورزید) می توانید به دیوار تکیه داده و پشت خود را عادت دهید. اما اطمینان حاصل کنید که همیشه پشتتان صاف است. هنگامی که بدون احتیاج به دیوار توانستید پشت خود را صاف نگه دارید از این تمرین دست بکشید.

6) با آرامش نشسته و چشمان خود را ببندید.

7) کلیه عضلات بدن خود را یک به یک شل کنید. از عضلات پا آغاز کنید و به سمت سر ادامه دهید. به خودتان بگویید که می توانید احساس کنید که استرس از هر یک از عضلاتتان در حال دور شدن است. به آرامی احساس خواهید کرد که آرام شده اید.

8) از آنجا که شما تازه کار هستید پریشانی و حواس پرتی امری قابل درک است. سعی کنید تا روی تنفستان متمرکز شوید.

9) نفس عمیق بکشید.

10) بر روی هوایی که دم و بازدم می شود تمرکز کنید. بر روی هوایی که وارد بدن شما شده و سپس خارج می شود متمرکز شوید.

11) این کار را به مدت 20 دقیقه در هر روز ادامه دهید.

12) تکرار این روش به تعداد دو یا سه بار در روز باعث مفید واقع شدن بیشتر آن می شود.

13) گفته می شود که مراقبه به مدت 20 دقیقه در روز (اگر به درستی انجام شود) مساوی با چهار ساعت استراحت است.

تمرکز بر روی اشیا و صدا

1) یک شیء مانند لیوان یا شمع را جلوی خود قرار دهید.

2) حال آغاز به آنالیز آن نمایید.

3) به تمامی جزئیات آن مانند شکل، مقدار، بافت و درجه حرارت آن توجه کنید.

4) با متمرکز شدن تمام وجودتان روی آن شیء به خود یاری خواهید کرد تا تمرکز خود را قدرتمند کنید.

5) گاهی اوقات، با داشتن کلمه ای که می توانید با صدای بلند آن را بگویید و سپس بر روی جزئیات آن تمرکز کنید می تواند یاری نماینده باشد.

6) بسیاری از مردم از کلمه ام (تلفظ دیگر اممممم) استفاده می نمایند تا بهتر تمرکز نمایند.

ایجاد یک محل شاد

این تکنیک بسیار موثر یافت شده است. یک مکان شاد برای خود درست کنید. تمامی چیزهایی که شما را شاد می نمایند و باعث آرامش شما می شوند را در آن محل قرار دهید. حال موقعیت هایی اطراف آن بسازید و کل آن را تصور کنید، جزئیات آن را بپوشانید و تمامی حواس خود را تا جایی که می توانید در این تمرین دخالت دهید.

تمرینات آرام بخش

مردم این روزها بیشتر و بیشتر ورزش هایی مانند یوگا و تای چی را انتخاب می نمایند که ترکیبی از ورزش و مراقبه است و در نتیجه به رهایی از استرس منجر می شود. یک سری از تمرینات وجود دارند که شامل مهارت در ژست گرفتن در چندین حالت و شرایط در هر درجه از سختی که باشد. آن ها بعلاوه تمرینات و روش های تنفسی را مشمول می نمایند. وقتی یک نفر روی این ورزش ها تمرکز می نماید، چیزهای کمتری می توانند حواس او را پرت نمایند.

تکنیک های مراقبه برای استرس از مدت ها قبل وجود داشته است، اما در زمان حال است که ما آغاز به تحقق بخشیدن به اثرات مثبت گسترده آن نموده ایم. یکی شدن با فکر و روح خود واقعا برترین راه برای استراحت و کاهش استرس است. هنگامی که ای روش ها را امتحان می کنید، آن ها را برای خودتان تجربه می کنید.

منبع: راسخون

به "استرس خود را با این تکنیک های مراقبه از بین ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس خود را با این تکنیک های مراقبه از بین ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید