برجام جریان مقاومت را تقویت کرد، مخالفان بیشترین ضربه را به ظرفیتهای برجام زدند و بیشترین بهره را هم بردند

به گزارش وبلاگ شیرین، یک کارشناس ارتباطات به خبرنگاران گفت: ما نباید برجام را محاکمه کنیم ، باید خود را سرزنش کنیم. مخالفان در این زمینه بیشترین ضربه را به ظرفیتهای برجام زدند و بیشترین بهره را هم بردند. ظرفیت برجام جریان مقاومت را تقویت کرده است.

برجام جریان مقاومت را تقویت کرد، مخالفان بیشترین ضربه را به ظرفیتهای برجام زدند و بیشترین بهره را هم بردند

به گزارش خبرگزاری وبلاگ شیرین، روح الله جمعه ای کارشناس رسانه و ارتباطات و روزنامه نگار با سابقه کشورمان در بررسی مخالفان توافق اتمی در داخل کشور در پاسخ به اینکه انتقاد دیگر اینکه می گویند با تصویب برجام در شورای نگهبان چرا متقابلا این توافق در کنگره آمریکا تصویب نشد؟ گفت:

ایران که نمی تواند برای دیگران تعیین و تکلیف کند. البته خلف وعده آمریکایی ها جای بحث دارد. به گذشته بر گردیم اگر در زمان تصویب این توافق و طرح نرمش قهرمانانه از سوی رهبر انقلاب، آمریکا اعلام می کرد که آن را در کنگره تصویب نمی کند ما چه واکنشی نشان می دادیم؟ در این صورت چه اتفاقی رخ می داد؟! عقل و منطق چه حکم می کند؟ اگر قطعنامه های شورای امنیت پا برجا بود و ما همچنان زیر فصل هفت منشور سازمان ملل بودیم چه تضمینی بود که آمریکا به ایران حمله نکند؟ شرایط به گونه ای بود که کل دنیا ایران را تحریم کرده بود. کافی بود تا یک کشور اعلام کند جمهوری اسلامی ایران به نقطه ای تعرض کرده تا ایران را به عنوان یک کشور متجاوز تلقی کنند. نمی گوییم اتفاقی می افتاد اما چه کسی حاضر بود تضمین دهد؟ دنیا بر اساس نظمی ظالمانه در حال اداره شدن است، موضوعی که پیش از انقلاب و هم پس از انقلاب آن را عنوان کردیم. می توانستیم از سازمان ملل و دیگر سازمان ها خارج شویم. پس دلیل عدم خروج از سازمان های بین المللی چه بود؟ وقتی در چارچوب چنین نظمی قرار داریم و با عضویت و با تداوم عضویتمان بر آن صحه می گذاریم باید واقعیات را بپذیریم و از قطعنامه ها نباید به عنوان کاغذپاره یاد کنیم.

در همین رابطه بیشتر بخوانید؛

برجام بی رحمانه قربانی اختلافات شد

از برجام می شد استفاده های مهمی کرد. هیچ کس پیش بینی نمی کرد که ترامپ برنده شود و کلینتون رقابت را ببازد. ما نباید برجام را محاکمه کنیم ، باید خود را سرزنش کنیم. مخالفان در این زمینه بیشترین ضربه را به ظرفیتهای برجام زدند و بیشترین بهره را هم بردند. ظرفیت برجام جریان مقاومت را تقویت کرده است. ایا ایران می توانست بدون برجام در بحث های نظامی تجاری، همکاری داشته باشد؟ مخالفین سعی دارند همه موفقیت ها را به نام خود تمام کنند در صورتی که این موفقیت برای همه است. بر همین اساس مخالفین باید برای حفظ برجام تلاش کنند چرا که برای آنان بیشتر از همه سود داشته است. دولت که از ابتدا مورد هجمه بوده و کمترین بهره را از برجام برده است. روحانی 7 سال زمام ریاست جمهوری را در دست داشته و مخالفین برای انتقاد می توانند از دیگر عملکردهای او انتقاد کنند. آنها می توانند نقدهای انقلابی، متدیانه و غیره داشته باشند. برای مثال بحث مسکن و افزایش قیمت آن را مطرح کنند و از عملکرد دولت در این قسمت و در جاهای دیگر انتقاد کنند. اما برجام توافقی بین المللی است و رهبری هم بر تداوم آن تاکید دارند و همین موضوع این توافق را برای ما مقدس می کند. اما مخالفین بدان توجه ندارند.

آمریکا پس از تصویب برجام به دنبال این بود تا مانع استفاده مطلوب ایران از این توافق شود. بعد که انتخابات پیش آمد و ترامپ برنده شد. برخی در جریان برجام دولت را مقصر می دانند و می گویند دولت، آمریکا را کدخدا می داند اما این ادعا غلط است و خود منتقدین چنین نگاهی دارند. چرا که با خروج آمریکا از برجام گفتند که کدخدا از این توافق خارج شده است. سوال اینجاست حال که آمریکا خارج شده چرا باعث ترس شما شده است؟ چرا بزرگنمایی شد و هراس در بین دلواپسان افتاد؟ خُب کمک می کردید با بقیه کشورهای عضو همکاری کنیم. چرا بحث همکاری را مطرح نکردید؟ برعکس گفتند اروپا هم هیچ کاره است. ما نباید در چنین تله هایی بیفتیم. همین الان نیز که به دنبال فعالیت های سیاسی برای انتخابات 1400 هستند نگاه به انتخابات آمریکا دارند پس آنها علی رغم شعارهایشان کدخدایی آمریکا را باورد دارند. نکته اینجاست که در آمریکا حزب مهم نیست. هر حزبی که باشد به دنیا می گوید که باید منافع حداکثری ایالات متحده آمریکا را تامین کنند. آمریکا در صورت عدم تامین منافعش منافع دیگر کشورها را نیز تامین نخواهد کرد. این مساله ای است که کل دنیا هرچند با اکراه ولی آن را پذیرفته است. منظور من این نیست که ما هم این منطق ظالمانه را بپذیریم؛ بلکه باید بپذیریم که دنیا پذیرفته است. اگر این را بپذیریم آگاهانه تر می توانیم تصمیم بگیریم و رفتار کنیم و با دنیا تعامل داشته باشیم.

جمعه ای در پاسخ به اینکه پس در این بین معنا و مفهوم استکبارستیزی چه می شود؟ اضافه کرد: استکبارستیزی به معنای زیر بار ظلم نرفتن است. منافع ملی حرف اول را در همه کشورها می زند. اگر آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های روسیه را لغو کنند پوتین به کدام سمت خواهد رفت؟ اروپا چه کسی را انتخاب می کند؟ اروپا به میزان تعاملات و مناسبات منفعتی خود با ایران و کشورهای دیگر نگاه می کند و سطح آن را می سنجد. چین هم اکنون با آمریکا مشکل اقتصادی دارد و اگر آمریکا تحریم های هواوی را بردارد چین چه رفتاری خواهد داشت؟ کما اینکه رفتار این کشور در برهه کنونی را نیز باید سنجید. چین هیچگاه سودای ابرقدرتی خود را فدای ایران و هیچ کشور دیگری نمی کند؛ حتی روسیه. چرا که با روسیه اختلافات تاریخی دارند. سیاست آنها مانند همه کشورهای دیگر تعامل بر مبنای منافع خودشان با ایران و سایر کشورهاست. چین حتی حاضر است با ایران یا عربستان و یا آمریکا در جاهایی وارد درگیری شود.خوش خیالی نیست اگر بپنداریم که چین و روسیه با کنار گذاشتن منافع ملی خود به فکر منافع ملی ایران هستند و آن را لحاظ می کنند؟ خوش خیالی و یا غفلت نیست؟ ویا به قول مخالفین، بدتر از برجام نیست؟ اما الان به خوبی واقف هستیم که منافع ملی چین برایشان اصلا شوخی بردار نیست. روسیه به هیج عنوان از کوچکترین مزایا که برای منافع ملی خود اهمیت دارد غفلت نمی کند. پس چرا خوش خیالی کنیم؟

آمریکا می گوید سهم من را در منطقه و کشورت باید لحاظ کنی تا با هم کنار بیایم. فرقی بین دموکرات و جمهوری خواه ندارد. حتی ممکن است برخی از تصمیمات سخت و اقدامات تحریک آمیز از جانب دموکرات ها باشد تا به ترامپ فشار بیاورند. بایدن هم اگر برنده شود بحث بازگشت ایران به برجام و تعهداتش را مطرح خواهد کرد و شروطی مطرح خواهد کرد تا وجهه آمریکا نیز حفظ شود. دنیا نمی گوید که ترامپ خارج شد بلکه می گویند آمریکا خارج شده است. آیا کودتای مرداد مربوط به رئیس جمهوری آن زمان یا حزب مستقر در آمریکاست و آیا نام آن بر زبان ها است؟ خیر بلکه می گویند آمریکا مسبب آن است و به رئیس جمهور وقت ربطی ندارد.

ایران در سیاست خارجی خود راهبرد تعیینی ندارد. باید باور داشته باشیم بین آرمان گرایی و واقع گرایی مرزی وجود ندارد. حضور ما در منطقه واقع گرایانه است و بر اساس منافع ملی ایران و آرمانهای انقلاب اسلامی است. رهبر انقلاب نیز در یک سخنرانی عنوان داشتند که در خصوص مبارزه با داعش که برای امنیت داخلی باید در خارج از مرزها جلوی دشمن را گرفت چرا که ممکن است در آینده مجبور شویم در خاک ایران با آنها مبارزه کنید. این چه ربطی به صدور انقلاب دارد؟ منافع ما ایجاب کرد که در سوریه باشیم. آرمان های ما در قانون اساسی به خوبی تعیین است. جمهوری اسلامی در این قانون اساسی حامی مظلوم و مستضعفین و صدور انقلاب است. در سوریه قبل از اینکه درگیری های داخلی رخ دهد و داعش تشکیل شود دولت سوریه صد در صد مورد تایید ما بود؟ یک دولت دوست بود ولی با آرمان های ما همسو نبود. آنها یک نظام بعثی هستند. ما از منافع ملی خود در سوریه دفاع کردیم که باید برای مردم تبیین شود. وقتی که داعش به عراق حمله کرد چرا ایران حساس شد؟ برای منافع ملی خودمان بود. اینکه داعش اگر خاک عراق را تصاحب می کرد آیا این اولویت ما نمیشد؟

سرمایه گذاری های ایران در عراق و سوریه در راستای تحقق منافع ملی دقیقا شبیه همان ساختار موشکی و تدافعی ماست. در کنار اینها قدرت منطقه ای ایران را نیز بالا برد. نفوذ ایران، قدرت امنیتی و دفاعی، فرهنگ شیعه هم تقویت شد. اربعین برای مثال روابط کشورها را مستحکم کرد. باید تمام متغیرها را در یک موضوع به صورت جامعه ببینم. ما نمی توانیم انقلاب اسلامی را ببینیم و اسلامیت آن را جدا کنیم. تصور کشورهای منطقه و دنیا این است که حضور ایران در منطقه در راستای کشورگشایی انجام می شود. آنها فکر می کنند این اقدامات برای تشکیل هلال شیعی است. ما باید از اتفاقات تاریخی درس بگیریم. زمانی که اردوغان به قدرت رسید همه گفتند وی برای احیای امپراطوری عثمانی روی کار آمده است و کشورهای دنیا به خصوص کشورهای عربی تمام تلاششان را کردند تا مانع شوند. اما واقعیت الان این است که اردوغان اگر کشور خود را نگه دارد هنر کرده است. حتی باید بگوییم که اگر حزب خود را بتواند سرپا نگه دارد هنر کرده است! اما در ایران به گونه ای است که یک امام جمعه می گوید ایران در عراق تعیین کننده است و مردم عراق نیز حساس می شوند. در شهرهای مذهبی شیعه نشین تنش ایجاد می شود. باید دقت کنیم پالس نادرست ندهیم. رهبری هم همواره بر منافع ملی و انقلاب اسلامی تاکید کرده اند. اما برخی نظام را وحشتناک جلوه می دهند.

مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "برجام جریان مقاومت را تقویت کرد، مخالفان بیشترین ضربه را به ظرفیتهای برجام زدند و بیشترین بهره را هم بردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برجام جریان مقاومت را تقویت کرد، مخالفان بیشترین ضربه را به ظرفیتهای برجام زدند و بیشترین بهره را هم بردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید