خبرنگاران بیش از یک میلیارد یورو سود سازنده واکسن کرونای بیون تک در سه ماه

به گزارش وبلاگ شیرین، تهران- خبرنگاران- ورود ویروس منحوس کرونا با خسارت های جانی و اقتصادی بسیاری که به بار آورد، اما برای بعضی شرکت های دارویی سود هنگفتی به همراه داشت. شرکت تولیدکننده واکسن کرونای بیون تک توانست تنها در ظرف سه ماه اول سال 2021میلادی به سود خالص معادل یک میلیارد و 130 میلیون یورو دست یابد.

خبرنگاران بیش از یک میلیارد یورو سود سازنده واکسن کرونای بیون تک در سه ماه

به گزارش سه شنبه وبلاگ شیرین، در کارزار داغ فراوری واکسن برای بهره برداری از بازار مصرف آن در کشورهای دیگر، شرکت تحقیقاتی بیون تک روز دوشنبه 20 اردیبهشت (10 مه) بیان کرد، پس از اینکه هزینه های بالا در گذشته بارها این شرکت را به شرایط سخت مالی کشانده بود، با فراوری واکسن کرونا تنها ظرف سه ماه اول امسال میلادی بیش از یک میلیارد یورو یورو سود خالص داشته است.

به نوشته دویچه وله، این شرکت به همراه شریک آمریکایی خود فایزر میخواهد ظرفیت فراوری خود را در سایر کشورها گسترش دهد.

فروش این شرکت در سه ماهه منتهی به انتها ماه مارس بالغ بر دو میلیارد یورو بوده است. این در حالی است که بیون تک سه ماهه اول سال 2020 تنها 27، 7 میلیون یورو فروش و 53، 4 میلیون یورو ضرر داشته است. افزایش نجومی سود این شرکت عمدتا به دلیل عرضه دنیای واکسن کووید19 بوده است.

در حال حاضر بیون تک قرارداد تحویل حدود 1، 8 میلیارد دوز واکسن کرونا به ارزش حدود 12، 4 میلیارد یورو را بسته است. این مبلغ شامل فروش مستقیم به مشتریان و همچنین فروش به شرکا می باشد.

به گفته این شرکت ظرفیت فراوری برای کل امسال میلادی سه میلیارد دوز و بیش از سه میلیارد دوز نیز برای سال آینده است. تا پنج روز پیش شرکت های بیون تک و فایزر حدود 450 میلیون دوز واکسن کرونا را به 91 کشور و منطقه در سراسر دنیا ارسال نموده اند.

بیون تک گفته است شرکت خود در خارج از آلمان را گسترش می دهد و برای امسال تاسیس کارخانه دیگری در سنگاپور را برنامه ریزی نموده است.

واکسن بیون تک که با مشارکت شرکت آمریکایی فایزر فراوری شده، مجوز استفاده در بیش از 45 کشور از جمله انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا را به دست آورده است.

اما و اگرهای بازار داغ واکسن

در بازار داغ کرونا که همه را به خود مشغول نموده، واکسن ها نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر، معیاری برای سنجش نفوذ دنیای قدرت ها شده اند که این قدرتها شعاع عملکرد خود را براساس دامنه کشورهای توزیع کننده واکسن خود ارزیابی می کنند. به همین خاطر جای تعجب ندارد که آمریکا با تایید واکسن های دیگر از جمله واکسن روسی به دلایلی نه لزوما بهداشتی بلکه با رویکرد سلطه طلبی مخالفت کند.

به نوشته نیویورک تایمز موضوع واکسن به خودی خود سیاسی نیست، بلکه آن را سیاسی نموده اند. واکسن ها بیش از آنکه ابزاری برای بهداشت عمومی باشند، به ابزاری سیاسی برای نظام سلطه تبدیل شده است تا فقط شرکت های چندملیتی وابسته به امپریالیسم مجاز به فراوری و توزیع آن باشند و این گونه القا می گردد که اگر کسی از این جریان پیروی نکند، راهی برای خروج از ورشکستگی مالی نخواهد داشت.

در حالی که اغلب کشورهای دنیا بر اثر پیامدهای کرونایی یا تحت تحریم های آمریکایی، از کمبود واکسن و منابع پزشکی رنج می برند، چنبره واشنگتن بر منابع عظیم دارویی و احتکار آنها با مقاصد منفعت طلبانه، جنجال به پا کرد و موج نقدها دنیای و حتی رسانه های آمریکایی را علیه این سیاست های سودجویانه به راه انداخت.

نظام سلطه سرمایه داری، با هدف بهره برداری از منافع بازار مصرف واکسن، به وسیله پروپاگاندای رسانه ای به دنبال تحمیل دیدگاه های خود برآمده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و آژانس دارویی اروپا (EMA) این نوع واکسن ها (روسی، چینی، ایرانی و کوبایی و ...) را تایید نمی کنند زیرا با گسترش این نوع واکسن ها، عرصه بازار بر شرکت های عظیم دارویی چندملیتی مورد حمایت آنها تنگ تر می گردد.

از سوی دیگر، مسئله مصونیت قانونی و قضایی شرکت های داروسازی فراوریکننده واکسن های کووید - 19، حتی در صورت بروز اثرات زیانبار جانبی مانند تشکیل لخته خون در خصوص ترزیق واکسن آسترازنکا یا جانسون اند جانسون، این ابرشرکتهای دارویی را در حاشیه امن کشانده است. خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: هر چند ممکن است بعضی دولت ها به زیان دیدگان غرامت پرداخت کنند، اما دیگران جبران خسارت شهروندان را حتی پس از تائید کاربرد این واکسن ها در سازمان ها و نهادهای نظارت دارویی، بر عهده خود این شرکت ها می دانند.

هیچ کمپانی واکسن سازی ملزم به پرداخت خسارتی بابت عوارض آینده آن نخواهد بود و هیچ دادگاهی نمی تواند در برابر عوارض خطرناک واکسن ها حتی عوارض مرگبار آنها نیز این شرکت های دارویی را مجازات کند.

نکته هشدارآمیز دیگر درباره استقبال از واکسن ها به دلیل اثرات جانبی بعضا خطرناک این داروهاست. از جمله توقف تزریق واکسن آسترازنکا به دلیل لخته شدن خون و مرگ 37 نفر در کشورهای اتحادیه اروپا به یکی از خبرسازترین تحولات دنیای واکسن تبدیل شد. ماه گذشته بیش از 11 کشور اروپایی به دلیل لخته شدن خون و مرگ 37 نفر در این منطقه بر اثر دریافت واکسن آسترازنکا، دریافت این واکسن را به حالت تعلیق درآوردند ...

بعضی دیگر از نقدها درباره موضوع دریافت انواع واکسن، ناشی از رویکرد سیاسی و خودخواهانه بعضی کشورهای غربی بوده است؛ بعضی کشورهای غربی با ادعای برقراری عدالت، از اختصاص واکسن ها در ابتدا به مردم فقیر دنیا مثل مردم آفریقا دم می زدند. از جمله رئیس جمهوری فرانسه که پیش از تایید نهایی واکسن های آمریکایی و اروپایی، پیشنهاد کرد این واکسن ها در وهله اول به کشورهای دنیا سوم و فقیر دنیا اختصاص یابد.

همچنین به باور بعضی کارشناسان بهداشت، اگرچه این واکسن ها پس از گذراندن مراحل کارآزمایی های بالینی به ثبت و تایید نهادهای مرجع بهداشتی می رسند، اما اثرات بلندمدت واکسن به طور جدی مورد مطالعه قرار نگرفته و اگر هم انتقاد و هشداری در نتیجه پژوهش های صورت پذیرفته درباره آثار خطرناک واکسن ها ارائه گردد، تبلیغات پرهیاهوی نظام سرمایه داری واکسن، آنها را خاموش می نماید.

ناصبوری و فشار مردم بر دولت های خود برای تعجیل در امر واکسیناسیون و استفاده از واکسن های خارجی بدون مطالعه و درنظر دریافت جوانب مهم آن، نیز بر بازار داغ واکسن دامن می زند.

با این همه به جاست که دولت ها با کسب اطمینان لازم براساس تحقیقات علمی موثق درباره اثرات دارویی واکسن ها، به تامین مطمئن ترین داروها و واکسن ها برای استفاده داوطلبان اقدام کنند و تحت تاثیر فشارها و هیاهوی تبلیغاتی شتابزده عمل نکنند.

در این میان بسیاری از کشورها از جمله ایران، با تکیه بر ظرفیت های داخلی و با استفاده از فناوری های روز بین المللی، در کنار استفاده از واکسن های وارداتی، بهره برداری از واکسن های داخلی را در دستور کار قرار داده اند.

ساخت واکسن ایرانی کرونا از اوایل سال 1399 در دستور مسئولان حوزه سلامت کشورمان نهاده شد و در زمان حاضر ایران جزء 4 یا 5 کشور پیشتاز در فراوری این واکسن در دنیا محسوب می گردد.

اندیشکده ونزوئلایی میسیون برداد با به سخره دریافت اتهام های آمریکا علیه ایران، در گزارشی نوشت: ایران امروز یکی از کشورهای پیشتاز در مقابله با شیوع کووید-19 است و به زودی به قطب فراوری واکسن کرونا در خاورمیانه تبدیل می گردد.

از زمان آغاز پاندمی و ورود ویروس کرونا، تعداد کمی از کشورها به دنبال فراوری داخلی واکسن رفتند که ایران هم یکی از آنهاست، با این حال فراوری واکسن داخلی در ایران به دلیل تحریم ها، بر اثر هجمه تبلیغات رسانه های بیگانه، در داخل نیز مورد بی مهری بعضی رسانه ها و افکارعمومی نهاده شد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بیش از یک میلیارد یورو سود سازنده واکسن کرونای بیون تک در سه ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از یک میلیارد یورو سود سازنده واکسن کرونای بیون تک در سه ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید