بمب های آلوده تهدیدی بالقوه در آسیای مرکزی

به گزارش وبلاگ شیرین، فراوری بمب اتم زیرساخت های علمی توسعه یافته ای را تقاضا می نماید در حالی که برای فراوری بمب آلوده ابزارهای معمولی کافی می باشد.

بمب های آلوده تهدیدی بالقوه در آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار وبلاگ شیرین در بیشکک به نقل از پلیت-آسیا، آسیای مرکزی دارای مرزهای مشترک با روسیه، چین، ایران، افغانستان و پاکستان است. این مناطق دارای ذخایر هسته ای فراوان است.

مواد هسته ای و رادیواکتیو در زمینه های مختلف از جمله بهداشت، کشاورزی، صنعت و بعضی آزمایشات علمی استفاده می گردد.

این مواد در بیمارستان ها، کارخانه ها و معادن نگهداری می شوند و نظارت نهادهای امنیتی بر آنها ضعیف است.

این مسئله در کشورهای آسیای مرکزی موضوع بسیار مهمی است زیرا زیرساخت های موجود ظرفیت کافی برای تأمین امنیت هسته ای را ندارند.

همچنین استفاده از مواد هسته ای بدون تجهیزات ویژه منجر به ایجاد آسیب هایی می گردد و در صورت عدم نظارت لازم آسیب هایی به مردم کشورهای منطقه وارد خواهد شد.

تروریسم

خطر جدی مربوط به ساخت بمب آلوده توسط سازمان های تروریستی وجود دارد بنابراین کشورهای منطقه باید به شدت مراقب ذخایر هسته ای خود باشند.

فراوری بمب اتم زیرساخت های علمی توسعه یافته ای را تقاضا می نماید در حالی که برای فراوری بمب آلوده ابزارهای معمولی کافی می باشد.

رشد تهدیدات تروریستی همچنان ادامه دارد و نمایندگان آنان بارها برای خریداری مواد هسته ای جهت فراوری بمب آلوده ابراز علاقه کردند.

تروریست ها می توانند با استفاده از ضعیف بودن سیستم های دفاعی معادن مواد هسته در آسیای مرکزی به آن مواد دسترسی پیدا نمایند.

همکاری سازمان های تروریستی و گروه های مجرمین سازمان یافته در این پروسه مسئله خطرناکی است.

انفجار بمب آلوده در مقایسه با انفجار بمب هسته ای منجر به کشته شدن تعداد زیادی نمی گردد اما در صورت وقوع چنین اتفاقی دولت ها با هزینه میلیارد دلاری برای تخلیه مردم و پاکسازی روبرو خواهند شد.

ورود به منطقه ای که در آن انفجار بمب آلوده انجام شده برای چندین سال غیرممکن خواهد بود.

بمب آلوده را به عنوان اسلحه کشتار جمعی مالی معرفی می نمایند زیرا پس از وقوع یک انفجار سازمان های تروریستی مختلف ادعای داشتن این سلاح را مطرح خواهند کرد و هزینه های کشورها در زمینه تأمین امنیت افزایش می یابد.

تأمین امنیت

در آسیای مرکزی برنامه های جامعی مانند پاک سازی زمین ها پس از استخراج اورانیوم اجرا می گردد و تقویت تعاملات در این زمینه تنها راه کاهش تهدیدات مشابه می باشد.

در قالب اولین گام ها در چارچوب برنامه مذکور در منطقه موسوم به کاجی سای در استان ایسیک کول قرقیزستان زیرساخت معادن هسته ای توسط شرکت روس اتم ایجاد و نظارت نهادهای امنیتی بر این منطقه برقرار شده است.

در دوره دوم این برنامه قرار است تا سال 2023 معادن هسته ای واقع در قلمروی قرقیزستان و تاجیکستان با استفاده از تجربیات روسیه و قزاقستان مورد بهره برداری قرار گیرند.

هدف این برنامه کاهش تهدیدات ناشی از آلودگی هسته ای در کشورهای آسیای مرکزی و ایجاد محیط زیستی امن برای زندگی افراد ساکن در نزدیکی معادن هسته ای می باشد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "بمب های آلوده تهدیدی بالقوه در آسیای مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بمب های آلوده تهدیدی بالقوه در آسیای مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید