جایگزین های مسواک و خمیر دندان

به گزارش وبلاگ شیرین، شما به مهمانی رفته اید و شب، شما را نگه داشته اند. هر چه قدر بهانه می آورید که من مسواکم را همراهم نیاورده ام، فایده ای ندارد، می گویند شنیده ایم راه های دیگری هم برای رهایی از پوسیدگی هست که گاهی می توانند جای مسواک و خمیردندان را بگیرند.... به یک جلسه شغلی دعوت شده اید که مجبورید ناهار را هم در محل کارتان صرف کنید ولی

جایگزین های مسواک و خمیر دندان

جایگزین های مسواک و خمیر دندان

نان و سبزی و گردو به جای مسواک و خمیردندان

شما به مهمانی رفته اید و شب، شما را نگه داشته اند. هر چه قدر بهانه می آورید که من مسواکم را همراهم نیاورده ام، فایده ای ندارد، می گویند شنیده ایم راه های دیگری هم برای رهایی از پوسیدگی هست که گاهی می توانند جای مسواک و خمیردندان را بگیرند.... به یک جلسه شغلی دعوت شده اید که مجبورید ناهار را هم در محل کارتان صرف کنید ولی پس از صرف غذا خبری از مسواک و خمیردندان تان نیست. نگران نشوید، نیم نگاهی به میز غذا بیندازید. ببینید می توانید روی آن پنیر و یا پسته، بادام و یا آجیل پیدا کنید؟

این روزها محققان دندانپزشکی به نتایج جالبی رسیده اند. آنها می گویند مواد غذایی ویژه ای مانند پنیر، آجیل و... می توانند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نمایند و در موارد اورژانس جایگزین مسواک و خمیردندان شوند.

ناخنک به پنیر

اگر شما کد بانوی خوبی باشید، باید از این پس یک ظرف پنیر هم سرسفره ناهار و یا شام بگذارید تا اعضای خانواده پس از خاتمه صرف غذا، یک تکه پنیر نوش جان نمایند. این را محققان دانشگاه نیوکاسل می گویند. این محققان اعتقاد دارند که پنیر از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می نماید. در دهان، میکروب های پوسیدگی زا روی سطح دندان ها زندگی می نمایند. مواد موجود در پنیر می تواند فعالیت این میکروب های پوسیدگی زا را که موجب تجزیه قندها و فراوری اسید می شوند، متوقف کند. این اسید اگر فراوری گردد، مینای معدنی دندان را در خود حل می نماید و دندان شما از همان نقطه پوسیده می گردد. به گفته محققان، اندازه موادقندی که شخص در یک وعده غذایی و یا در طول روز مصرف می نماید، عامل اصلی مشخص نماینده در تخریب دندان ها نیست بلکه دفعات مصرف مواد شیرین سرعت نابودی مینای دندان را افزایش می دهد. محققان توصیه می نمایند که مصرف پنیر با گردو همراه باشد تا کاهش فسفر بدن بر اثر خوردن پنیر جبران گردد. از طرف دیگر، پنیر می تواند محیط اسیدی دهان را خنثی کند و اسیدهایی را که موجب پوسیدگی دندان ها می شوند، بی اثر کند.

بفرمایید آجیل

بد نیست این بار که سر کار می روید، یک مشت بادام و یا پسته و یا هر آجیلی که دوست دارید در جیب تان بریزید و اگر در محل کار تنقلات میل کردید و یا پس از صرف ناهار مسواک نداشتید، چند عدد آجیل میل کنید چون آجیل هم از همان خوراکی های پیشگیری نماینده از پوسیدگی دندان است. پس از مصرف غذا و تجزیه آن از طریق میکروب های پوسیدگی زا، محیط دهانتان پر از اسید است که آماده اند به دندان ها حمله نمایند ولی اگر شما پس از صرف غذا آجیل میل کنید می توانید از فعالیت این اسیدها بکاهید. آجیل در دهان شما مواد قلیایی فراوری می نماید که اسیدهای حاصل از مواد غذایی را بی اثر می نماید. به همین علت است که محققان توصیه می نمایند پس از صرف میان وعده ها و یا وعده های غذایی چند عدد از این مغزها را نوش جان کنید چون از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می نمایند.

آدامس بادکنکی

آدامس بادکنکی و یا همین آدامس های بدون قند که این روزها در بازار فراوان اند هم یکی دیگر از جایگزین های مسواک و خمیردندان در مواقع اضطراری اند. به شما توصیه می کنیم یک تکه آدامس را پس از صرف غذا میل کنید و چند دقیقه آن را بجوید. جویدن آدامس سبب افزایش بزاق دهان شما می گردد. این بزاق خودش نقش شستگرددهنده دندان ها پس از صرف غذا را برعهده دارد و تکه ها و خرده های غذایی را از سطح دندان هایتان پاک می نماید. از طرف دیگر، در بزاق مواد قلیایی وجود دارد که اسید حاصل از مواد غذایی را که آماده اند دندان هایتان را پوسیده نمایند، بی اثر می نماید و دهان شما را از محیطی کاملا اسیدی که برای دندان ها خطرناک است، به محیطی با اسید کمتر و خنثی تبدیل می نماید. فقط دقت کنید آدامسی که میل می کنید حتما بدون قند باشد. این آدامس ها شیرین اند ولی در آنها از شیرین نماینده های مصنوعی استفاده شده است. قند این آدامس ها نمی تواند از طریق میکروب های پوسیدگی زا تجزیه گردد و فراوری اسید کند تا دندان هایتان را پوسیده کند. پس یک بسته آدامس بدون قند در کشوی میز اداره تان فراموش نگردد.

چای خشک؛ نعناع؛ سبزی های خوش بو

بوی بد دهان یکی از همان دلایلی است که خیلی ها برای برطرف آن دست به دامان مسواک و خمیر دندان می شوند ولی اگر شما به یک مهمانی رفته اید و سیر و یا پیاز میل نموده اید و از بابت بوی بد دهان نگران اید و یا از بوی بد دهان در هنگام گرسنگی ناراحت اید، به شما سبزی های معطر مانند نعناع را توصیه می کنیم. این سبزی های خوش بو دهان شما را خوش بو می نمایند. از اسانس همین سبزی ها است که در ساخت آدامس های معطر استفاده می گردد. برای این کار کافی است که سبزی های معطر را خوب بجوید، جویدن آنها و بزاق اضافی که با جویدن شان در دهان تان فراوری می گردد، می تواند نقش شستگرددهنده محیط دهان را ایفا نماید. بعلاوه مولکول های خوش بویی که از این سبزی ها در دهان پراکنده می گردد، دهان شما را خوش بوتر می نماید و بوی بد آن را از بین می برد.منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "جایگزین های مسواک و خمیر دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگزین های مسواک و خمیر دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید