دیدار مردم و نخبگان ایران و آمریکا به تغییر سیاست های واشنگتن یاری می نماید

به گزارش وبلاگ شیرین، نیویورک - خبرنگاران - بنیانگذار گروه صلح کدپینک گفت: تداوم دیدار و ارتباط مردم و نخبگان ایران و آمریکا اثر بسیار مثبتی بر اتاق فکرهای آمریکایی نسبت به ایران دارد و زمینه ساز تغییر در سیاست های ضد ایرانی کاخ سفید خواهد شد.

دیدار مردم و نخبگان ایران و آمریکا به تغییر سیاست های واشنگتن یاری می نماید

مدیا بنجامین که به تازگی در صدر یک گروه 28 نفره به ایران سفر نموده، روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با وبلاگ شیرین درباره این دیدار گفت: هدف سفر ما این بود که با گروه های مختلف مردم و نخبگان در ایران دیدار و گفت وگو کنیم. می خواستیم درباره تحریم ها صحبت کنیم و اینکه این تحریم ها چه اثری بر زندگی روزمره مردم ایران داشته است.

وی با اشاره به سفر این هیات، به شهرهای مختلف ایران گفت: ایرانی ها مهمان نوازترین مردمی هستند که دیده ام.

** اهمیت تبادل دانشگاهی

این فعال صلح طلب آمریکایی با اشاره به حضور هیات همراهش در دانشگاه تهران گفت: یکی از اهداف ما برقراری ارتباط و تبادل میان ما و ایرانی ها، بویژه تبادل علمی با دانشگاه های ایران بود.

بنجامین با یادآوری اینکه چندین استاد از دانشگاه های مختلف آمریکا در گروه آنها حضور داشته اند، اضافه نمود: ملاقات و بحث های خوبی با استادان دانشگاه تهران داشتیم. بویژه با استادان دانشکده مطالعات دنیا این دانشگاه گفت وگوهای خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: همین طور با دانشجویان دکترا از جمله خانم های دانشجو دیدار و گفت وگو کردیم و یکی از نتایج این گفت وگوها این بود که برای غنی سازی کتابخانه دانشکده مطالعات دنیا کوشش کنیم.

بنجامین توضیح داد: خیلی راضی هستم که برای ارسال کتاب هایی درباره تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی در آمریکا کوشش خواهیم کرد. کتاب هایی که درباره زندگی مارتین لوترکینگ و مالکوم ایکس و همین طور تاریخ جنبش و مبارزات سیاه پوست ها و سرخ پوست ها است.

** اثر تحریم های یکجانبه آمریکا

این فعال صلح طلب درباره اینکه تحریم های دولت ترامپ چه تاثیری بر زندگی مردم ایران داشته، گفت: آنچه از جنب و جوش در میان مردم دیدیدم، بسیار با تصویری که درباره وضعیت مردم فکر می کردیم، فاصله داشت. در خیابان و بازار گردش کردیم و با مردم صحبت می کردیم. نکته جالب توجه این بود که شور و جنبش زیادی در میان مردم و در بازار به چشم می خورد. مردم برای عید نوروز در حال آماده شدن بودند.

بنجامین گفت: با این حال در گفت وگو با مردم، به ما درباره مسائل مالی یا دارویی ناشی از تحریم ها گفتند. به ما درباره کاهش ارزش ریال و تعطیلی کارگاه ها و بیکاری گفتند. همچنین شنیدیم که بعضی داروها بسیار گران یا نایاب شده است.

وی با بیان اینکه با مغازه داران و بسیاری از مردم کوچه و خیابان صحبت کردیم، اظهار کرد: بعضی از دولت ایران انتقاد و بعضی دیگر از آن دفاع می کردند. حتی در یک مغازه دیدم که کتاب های ترجمه شده ترامپ را می فروشد.

بنیانگذار گروه صلح کدپینک آمریکا افزود: نکته ای که برای ما جالب بود، گفت وگو با طیف بزرگی از اشخاص بود که دیدگاه ها و افکار مختلفی داشتند. اما جدا از تنوع این افکار، تحریم های یکجانبه ترامپ موجب دشواری برای مردم ایران شده است.

وی با بیان اینکه مردم ایران سال های طولانی است که با تحریم ها روبرو بوده و دست و پنجه نرم می نمایند، اظهار کرد: پس از توافق هسته ای، امیدواری زیادی به حل این موضوع به وجود آمده بود اما این بار چیزی که احساس کردم این بود که نوعی نا امیدی به وجود آمده است که این مساله تحریم ها در کوتاه مدت حل نخواهد شد.

این فعال صلح توضیح داد: همچنین منع سفر ایرانی ها به آمریکا، خیلی از ایرانی ها را دچار مشکل نموده است و میان اعضای خانواده های آنها فاصله انداخته است. این نیز مزید بر علت بوده و این احساس را در میان مردم به وجود آورده است که روند مقاومت آنها در برابر این محدودیت ها، طولانی تر و پیچیده تر خواهد بود.

بنجامین درباره واکنش مردم به حضور شهروندان آمریکایی گفت: خیلی ها وقتی می فهمیدند ما آمریکایی هستیم، می گفتند مردم آمریکا خوب هستند، اما حکومت بدی دارند.

** علاقه ایرانی ها به تاریخ و شعر

وی به دیدار از شهرهای ایران اشاره نمود و گفت: ما به شهرهای دیگر به ویژه اصفهان و شیراز رفتیم. این دو شهر که زیبایی خیره نماینده ای دارند، فرصتی برای مشاهده بیشتر زندگی مردم دست داد.

این فعال سیاسی آمریکا درباره نظر هیات آمریکایی درباره شهرهای تاریخی ایران هم اظهار کرد: ما مسحور معماری بسیار زیبا و تاریخی شهرهای ایران شدیم. واقعا علاقه و توجه مردم به تاریخ ایران برای ما تحسین برانگیز بود. بویژه عشق و علاقه آنها به شعر و شاعران پارسی بسیار زیبا بود. ما با مردمی در بازار و خیابان برخوردیم که اشعار این شاعران را از حفظ می خواندند.

بنجامین توضیح داد: برای ما غذاهای ایرانی و تنوع آن که نشان دهنده تنوع اقوام در ایران است، بسیار جالب بود؛ خصوصا دیدن همزیستی این اقوام و اینکه تبعیضی علیه آنها اعمال نمی گردد.

وی با اشاره به تاریخ باستان ایران گفت: وقتی با وزیر امور خارجه ایران دیدار کردم، مقایسه ای کرد میان ذهنیت آمریکایی و ایرانی که من را به فکر فرو برد. ظریف گفت که مردم ایران به تاریخ علاقه و توجه دارند و به مسایل بیشتر از منظر تاریخی نگاه می نمایند، اما ذهن آمریکایی ها تحلیلی است.

بنجامین اضافه نمود: به نظر من دیدگاه تاریخی ایرانی ها که نه فقط چند دهه، بلکه هزاران سال را در بر می گیرد، بسیار با نوع نگاه ما تفاوت دارد. نگاه ما به آینده است و نه به گذشته؛ ولی مردم ایران همواره به گذشته تاریخی توجه می نمایند.

** گام بعدی برای مقابله با سیاست های ضد ایرانی

این فعال صلح در پاسخ به اینکه چه برنامه هایی برای مقابله با تحریم ها دارند و نتایج این سفر چه تاثیری بر فعالیت گروه کدپینک خواهد داشت، گفت: پس از این سفر ما دو برنامه را در کنگره پیگیری خواهیم کرد. نخست اینکه از هم اکنون با نمایندگان درباره تصویب طرحی علیه هرگونه اقدام نظامی درباره ایران در حال رایزنی هستیم.

بنجامین اضافه نمود: در کنار آن با مقام های سیاسی در واشنگتن در حال مکاتبه هستیم، تا آنها را قانع کنیم دست به صدور بیانیه ای درباره ضرورت بازگشت به توافق هسته ای بزنند.

وی توضیح داد: همچنین با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تماس گرفته ایم و از آنها درخواست مشابهی نموده ایم. تاکنون دو نفر از آنها، یعنی برنی سندرز و تولسی گابارد پاسخ مثبت داده اند. هدف ما این است که سیاستمداران و اعضای کنگره به طور علنی و رسمی اعلام موضع نمایند و بگویند که ایالات متحده باید به توافق هسته ای با ایران بازگردد.

این فعال صلح طلب آمریکا با اشاره به اهمیت ادامه دیدارها از ایران گفت: ما هیات های صلح دیگری را روانه ایران خواهیم کرد. این تماس ها در سطح نخبگان و مردم دو کشور باید ادامه یابد. این ارتباط ها می تواند به تغییر سیاست های واشنگتن بیانجامد. درخواست ما این است که از جانب ایران روند صدور ویزا برای شهروندانی که می خواهند به ایران بروند، آسان تر گردد. این یاری بزرگی به فعالیت های ما خواهد بود.

اروپام ** م.ع ** 1429 ** 1071

منبع: ایرنا

به "دیدار مردم و نخبگان ایران و آمریکا به تغییر سیاست های واشنگتن یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار مردم و نخبگان ایران و آمریکا به تغییر سیاست های واشنگتن یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید