سیستم توزیع به بازنگری و اصلاح احتیاج دارد

به گزارش وبلاگ شیرین، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اردبیل، عبدالله بحرالعلومی در جریان اختتامیه چهارمین دوره جایزه کتاب سال اردبیل اظهار کرد: شایسته می دانستیم این رویکرد را سالانه برگزار کنیم، اما شائبه این بود که به لحاظ کمی و کیفی اتفاق خوبی نیفتد و هدف تأمین نشود.

سیستم توزیع به بازنگری و اصلاح احتیاج دارد

دبیر جشنواره دوسالانه کتاب سال اردبیل افزود: پیشنهاد شده است کتاب سال جوان را هم تدبیر کنیم که در باکس قرار خواهیم داد و کوشش می کنیم این اتفاق هم بیفتد.

وی اضافه نمود: دغدغه اساسی ما در سطح ملی اغلب این بوده که سرانه مطالعه در کشور پایین است؛ شاخصه های متعددی هم در این راستا تأثیر دارد، از مسائل مالی گرفته تا مسائل اجتماعی و فرهنگی.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: زمانی که سرانه سواد کم بود، برای بیسوادان جامعه هم تدابیری اندیشیده می شد که مطالب کتاب ها را به این قشر برسانند، از جمله به شیوه نقالی؛ مهم، رساندن محتوای کتاب به مخاطب است و امروز باید شیوه های پیشین به روز رسانی گردد.

وی ادامه داد: اگر رشد علمی را نتیجه کتابخوانی بدانیم، خوشبختانه به نسبت گذشته پیشرفت بسزایی داشته ایم و با اینکه جایگاه کتاب غیر درسی لایق جامعه ما نیست، اما کتاب علمی را از این دایره کنار نگذاریم؛ کتاب های علمی موازی با کتاب های درسی، کم خوانده نمی شوند؛ حداقل آمار شمارگان این حوزه چنین نشان می دهند.

سیستم توزیع نیازمند اصلاح است

بحرالعلومی اذعان کرد: از جمله مسائلی که ما با آن روبه رو هستیم، توجه به سیستم توزیع است که باید دقت کرد تا اصلاح گردد؛ زیرا به این ترتیب، هم کتاب ها به مقصد می رسند و هم تیراژ در سطح پایین باقی نمی ماند.

می طلبد که با تجهیز کتابخانه های عمومی، مساجد و توسعه کتابخانه های سیار، کتب غیر درسی را نیز به مقصد درستی راهنمایی کنیم و ضروری است با یاری دیگر دستگاه های فرهنگی این مهم را به انجام برسانیم.

امیدواریم جریان کتاب سازی به صلح با کتاب بدل گردد

عضو هیئت داوران چهارمین دوره کتاب سال اردبیل نیز اظهار کرد: کتاب، نوشتن است و سیاه کردن؛ اما این سیاهی، نور و سپیدی به فکر می بخشد؛ یعنی نگارش به ما نگرش می دهد و ارزش ها و باورها را از دانش به نگرش تغییر می دهد؛ بدین معنا، اقتدار ادبی ایجاد می نماید در برابر ابتذال فرهنگی.

وی اضافه نمود: توفیق داشتم در انتخاب کتاب سال پای ثابت کمیته داوران و ارزیابی کتب استان باشم و با قاطعیت می توانم بگویم کتاب های این دوره، نسبت به ادوار گذشته سطح بسیار بالاتری داشت.

بهنام صحرانورد توضیح داد: 430 تا 460 اثر برای داوری به دست ما رسید؛ در سه حوزه ارزیابی شد و در این جریان با سه آیتم اساسی روبرو بودیم: شکل کتاب، عطف و قواعد کتاب نویسی، ادبیات (نگارش و ویرایش) محتوا و فحوای کتاب (یعنی نو بودن، بکر بودن، زاویه دید تازه و توجه برای بار اول) اما در این بین، کتاب سازی های هم داشتیم که امیدوارم به سازش و صلح با کتاب بدل شوند.

نماینده مراکز هم در هیأت انتخاب نهایی در نظر گرفته شوند

وی ادامه داد: پس از پالایش اولیه، در گام دوم، در خدمت کمیته علمی بودیم و با توجه به سیاست های ارشاد، انتخاب پایانی به عهده ستاد انتخاب در تهران گذاشته شد، در حالی که فکر می کنم باید در این باره نیز تدابیری اندیشیده گردد؛ زیرا به لحاظ بومی، فرهنگی و مالی شاید داوران منطقه آنالیز بهتری داشته باشند.

عضو هیئت داوران چهارمین دوره کتاب سال اردبیل گفت: پیشنهاد من این است که هیأت ترکیبی برای این منظور تشکیل گردد چرا که گاهی رخ داده کتابی در اردبیل داشته ایم، بعد کتابی در تهران نوشته می گردد و اول شناخته می گردد، در حالی که برای ما تازگی نداشته است.

صحرانورد با بیان اینکه سال جاری هم مجدد تمکین کردیم و نتیجه به انتخاب آنها اعلام خواهد شد، افزود: ادعا دارم قریب به 30 کتاب ما یارای رقابت با کتاب سال را در مرکز دارند؛ ادله های مختلفی هم برای این ادعای خود می آورم؛ اما اگر حمایت خوبی گردد، می توانیم به کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هم آثاری در زمینه تاریخ اردبیل، تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل، ادبیات (رمان، شعر، نثر و داستان) معرفی کنیم.

محفل ادبی شمس عطار اردبیلی به مقام نخست کشوری دست یافت

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز در جریان این رویداد اظهار کرد: محفل ادبی شمس عطار اردبیلی در میان 31 استان کشور مقام نخست را کسب کرد.

پروانه رضا قلی زاده گفت: با ظهور پدیده کرونا، برنامه های حضوری و محافل ادبی در سراسر کشور، بیشتر به صورت مجازی تشکیل شد و محفل شمس عطار اردبیلی نیز فعالیت خود را در همین دوران با مدیریت دکتر میرزا رسول زاده شروع کرد؛ ضمن اینکه در شهرستان ها هم محافل ادبی تشکیل شده و برنامه ها طبق روال عادی اجرا می شوند.

وی ادامه داد: در طول این سال، سطح برنامه طبق شاخص های مختلفی که در نظر گرفته شده بود، از جمله تعداد نفرات شرکت کننده که باید پوشش می داد، نمره مطلوبی را دریافت کرد؛ به علاوه، محفل شمس عطار در سطح بین المللی از جمله با مشارکت اساتید آذربایجان و ترکیه نیز برنامه هایی را برگزار کرد؛ به این ترتیب، تمام برنامه ها سراسری برگزار گردید و مسئولان نیز مشارکت جدی داشتند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل توضیح داد: با برگزاری محافل ادبی به ویژه در محل کتابخانه به عنوان پایگاه فرهنگی شهری و روستایی، قصد داریم ماهیت اصلی کتابخانه را بروز دهیم و گرچه ممکن است ایراداتی در بین باشد، اما امید می رود بتوانیم بیشتر و بهتر در خدمت جامعه باشیم.

بنا بر این گزارش، ضمن پخش کلیپ آثار منتخب، و قصه گویی حدیث محسن زاده، علاوه بر معرفی و تجلیل برگزیدگان حوزه های مختلف علمی و ادبی کتاب سال، از فعالان حوزه چاپ و نشر کتاب نیز بدین توضیح تجلیل شد: هاشم اروج زاده، مدیر انتشارات شیران نگار؛ عزیز احدی، مدیر انتشارات محقق اردبیلی؛ علی مکارمی نیا، مدیر انتشارات مکارمی؛ حمید صفری، مدیر انتشارات نگین سبلان؛ شهروز گلدوست، مدیر انتشارات آریتان و مهران محمدی، مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سیستم توزیع به بازنگری و اصلاح احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم توزیع به بازنگری و اصلاح احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید