مزایا و معایب موتور توربوشارژ در یک خودرو، عکس

به گزارش وبلاگ شیرین، گجت نیوز نوشت: مهم ترین قسمت هر خودرویی، قوای محرکه و پیشرانه ای است که زیر کاپوت آن قرار گرفته است و بدون وجود چنین بخشی، ماشین حرکت نخواهد کرد. عموما پیشرانه های فعلی موجود در بازار تقسیم به دو نوع توربوشارژ و تنفس طبیعی می شوند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مزایا و معایب موتور توربوشارژ در یک خودرو، عکس

طی سال های اخیر استفاده خودروسازان از پیشرانه های توربوشارژ بیشتر شده و مشتریان نیز تمایل بسیاری برای خرید ماشین های مجهز به این موتور دارند. پیشرانه های توربوشارژ دارای نقاط قوتی نظیر توان بیشتر و مصرف سوخت کمتر هستند و همین دو عامل باعث محبوبیت آنها نزد مردم شده است.

معادل فارسی کلمه توربوشارژ، سامانه پرخوران است که در قیاس با موتورهای تنفس طبیعی جدیدتر هستند و تفاوت های زیادی با آنها دارند. البته عمر پیشرانه های پرخوران کم نیست و بیشتر از یک دهه است که چنین سیستم فنی برای محصولات خودرویی عرضه شده و طی یک دهه اخیر با افزایش فراوری خودرو، استفاده از آنها زیاد شد.

بیشتر بخوانید:

  • ترسناک یا زیبا؛ آشنایی با عجیب ترین بز جهان / عکس

  • نقص عجیبی که باعث متلاشی شدن زیردریایی تایتان کنار تایتانیک شد

هم اکنون تعداد بسیاری از ماشین های داخلی و چینی که در بازار کشورمان مونتاژ می شوند، مجهز به موتورهای توربوشارژ شده و به تناسب قدرتی که فراوری می نمایند، مزایا و معایبی دارند.

توربوشارژ یا پرخوران چیست؟

برای این که پیشرانه هر خودرویی به درستی کار کند و ما را به مقصد برساند، احتیاج به سه عامل حیاتی احساس می شود: سوخت، هوا و آتش. منظور از آتش همان سیستم جرقه زدن و شعله ور شدن سوخت داخل سیلندر است. هوای فشرده شده داخل مخزن سیلندرها وقتی با سوخت ترکیب می شوند آماده واکنش شیمیایی خواهند شد و جرقه زدن به عملیات روشن شدن ماشین می انجامد.

در نهایت با جرقه زدن پیستون به حرکت در می آید و هر قدر هوای داخل محفظه بیشتر و فشرده تر باشد، قدرت بیشتری فراوری خواهد شد. برای افزایش حجم هوای داخل سیلندرها تنها دو راه چاره وجود دارد که اولی توربوشارژ و دومی سوپرشارژ است. توربوشارژ یا پرخوران دستگاهی مکمل است که وظیفه افزایش حجم هوای داخل محفظه را بر عهده دارد. به همین علت است که در خودروهای مجهز به پیشرانه توربوشارژ، موتور بازده و کارکرد بهتری خواهد داشت.

سامانه توربوشارژ در مسیر اگزوز قرار می گیرد و با گازی که از موتور بیرون می آید، توربین آن می چرخد و سپس هوای بیشتری وارد کمپرسور شده و فشار بیشتر می شود. با ورود هوای بیشتر به پیستون عمل سوختن یا احتراق به نحو بهتری صورت می پذیرد. در واقع با توربوشارژ، فشار زیادی روی موتور وارد نمی شود و سوخت کمتری هم مصرف خواهد شد.

به عبارت ساده تر توربوشارژ از گرمایی که بر اثر احتراق فراوری می شود استفاده می نماید تا قدرت پیشرانه را افزایش دهد. در واقع با این کار سوخت مجدد استفاده نمی نماید و از همان گرمای فراوری شده انرژی دریافت خواهد نمود. سامانه پرخوران وقتی قدرت خود را نشان می دهد که بدانید یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ از موتور تنفس طبیعی با تعداد سیلندر و حجم بیشتر عملکرد و بازده و مصرف سوخت کمتری دارد.

قسمت های مختلف توربوشارژ

هر پیشرانه توربوشارژی از دو قسمت عمده توربین و کمپرسور تشکیل شده است. همان طور که گفتیم، سیستم دو قسمتی مذکور بر سر راه اگزوز قرار می گیرد و هوایی که از آنجا بیرون می آید، توربین پرخوران را به چرخش درمی آورد. نیرویی که هم اکنون به وجود آمده کمپرسور را به وسیله شفتی که به آن متصل شده می چرخاند.

وقتی کمپرسور به چرخش در می آید، هوای بیشتری از بیرون وارد سیلندرها نموده و موجب فشرده سازی بیشتر آنجا خواهد شد. با ورود هوای فشرده شده به پیشرانه، احتراق انجام می شود. طبیعی است که با چرخش بیشتر کمپرسور، هوای بیشتری وارد موتور خواهد شد و در نتیجه قدرت موتور افزایش خواهد یافت.

آیا فشرده سازی بیش از حد هوا درون سیلندرها به موتور صدمه نمی زند؟ سوال خوبی است و پاسخ آن مثبت است. متاسفانه فشرده سازی بیش از حد هوا و کارکرد سیستم توربوشارژ مسئله ای به نام گرمای بیش از حد به وجود می آورد. در صورتی که دمای حاصل شده کنترل نشود، گرمای زیادی وارد سیلندرها خواهد شد و احتراق زودرس رخ می دهد (ناک). برای پیشگیری از وقوع این حادثه، رادیاتوری به نام اینترکولر طراحی شده تا دمای هوای فشرده سازی شده را کنترل نموده و سپس به سمت پیشرانه بفرستد.

تاریخچه پیشرانه های توربوشارژ

تاریخ اولین باری که از سیستم توربوشارژ استفاده شد به چندین سال پیش باز می شود. نخستین موتور احتراقی جهان به وسیله دو دوست به نام های گوتلیب دایملر و کارل بنز اختراع شدند و ساخته نوآورانه آنها باعث شد نسل جدیدی از خودروها فراوری شوند که محصولات امروزی ادامه راهی است که آنها پی ریزی کردند.

بیشتر بخوانید:

  • ببینید تایتان چگونه در زیر آب مچاله شد/ فیلم

  • لاماری ایما 2023؛ خودروی چینی 660 میلیونی/ عکس

نخستین بار در سال 1885 میلادی بود که آقای دایملر ایده ساخت توربوشارژ را مطرح نمود. تا 15 سال بعد ایده دایملر کنار گذاشته شد تا این که بالاخره مهندسی سوئیسی به نام آلفرد بوچی ایده وی را جدی گرفت و بدین ترتیب توربوشارژ به دنیا آمد. در ادامه با مزایا و معایب پرخوران آشنا خواهید شد.

مزایای توربوشارژ

  • قدرت بیشتر موتور
  • راندمان بالاتر
  • مصرف کمتر
  • آلودگی کمتر هوا
  • قابل استفاده بر روی تمامی پیشرانه ها

معایب توربوشارژ

  • بالا بودن هزینه های تعمیر
  • حساسیت بالا به بنزین
  • تأخیر اولیه
  • کاهش عمر به علت دمای بالا

برای این که خودروی مجهز به سیستم توربوشارژ بیشتر عمر کند می بایست نکاتی را مد نظر قرار دهید. همان طور که گفته شد این موتور به بنزین باکیفیت حساس خواهد بود و بهتر است از بنزین سوپر بهره ببرید (بنزین با اکتان بالا). بعلاوه پس از روشن کردن خودرو بد نیست یکی دو دقیقه به ماشین اجازه تنفس بدهید تا درجا کار کند. در ابتدای راه افتادن خودرو بی جا و بدون علت گاز ندهید؛ چرا که خودرو در حال گرم شدن است. در نهایت روغن خودرو را به موقع تعویض کنید.

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرستقیمت روز خودرو در وبلاگ شیرین مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "مزایا و معایب موتور توربوشارژ در یک خودرو، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب موتور توربوشارژ در یک خودرو، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید