نمایشگاه پانورامای عزیزی، خانه بزرگترین پانوراماهای دنیا در برلین

به گزارش وبلاگ شیرین، تصاویر پانارومای یادگار عزیزی هنرمند ایرانی در برلین یکی از معروف ترین نمایشگاه های جهان است که بزرگترین تصاویر پاناروما را از سرتاسر جهان تهیه و به نمایش گذاشته است. با خبرنگاران همراه باشید.

نمایشگاه پانورامای عزیزی، خانه بزرگترین پانوراماهای دنیا در برلین

پانوراما یا سراسرنما چیست؟

به هر گونه دورنمای وسیع سراسری از یک فضا، سراسرنما یا پانوراما گفته می شود. در قرن 19، زمانی که انسان ها عکاسی سراسرنما را اختراع کردند، به هم چسباندن عکس ها تنها راه ساخت سراسرنما بود. در سال 1851 مارتین بهرمانکس چند عکس از تپه ریکون در سانفرانسیسکو گرفت. گفته می شود که این عکس در اول 11 قسمت بود. از این تصویر ما می توانیم تپه رکون را با چندین عکس به هم چسبیده شده مشاهده کنیم،اینگونه شد که عکس پانوراما به وجود آمد. کلمه پانوراما از معادل انگلیسی آن یعنی Panorama گرفته شده است. کلمه Panorama خود از ترکیب Pan (به معنی all = همه) و rama (به معنی sight = دید) ساخته شده است؛ پس می توان آن را چیزی که همه اطراف را در بر می گیرد، معنی کرد. به همین علت عکس های پانوراما را در فارسی عکس های سراسرنما نیز می نامند. به هر گونه بازنمایی یک منظره با زاویه ای باز چه در نقاشی، عکاسی یا فیلم برداری نیز سراسرنمایی گفته می شود.

چنان چه بخواهید از یک موضوع یا منظره وسیع بدون فاصله گرفتن زیاد عکسی تهیه کنید، عکاسی پانوراما مناسب ترین روش خواهد بود. به یاری پاناروما می توانید محیط بسیار گسترده تری از روش معمول را در کادر قرار دهید بدون آنکه احتیاج به لنزهای عریض یا فاصله گرفتن زیاد از سوژه داشته باشید. مثلا در یک عکس پاناروما می توانید که از شرق تا غرب شهر خود را در عکس گنجانده و حتی عکس های 360 درجه ای تهیه نمایید. عکس های سراسرنما عکس هایی هستند که فضای وسیع تری نسبت به عکس های معمولی را پوشش می دهند؛ و نحوه ساخت آن ها چنین است که با کنار هم قرار دادن تعدادی عکس معمولی به وجود می آیند.

حالا که با پانوراما آشنا شدید نوبت آن رسیده شما را با بزرگترین پانوروماهای جهان که متعلق به یادگار عزیزی هنرمند ایرانی است، آشنا کنیم.

یادگار بزرگی هنرمند توانمند ایرانی

یادگار عزیزی نمینی (Yadegar Asisi) معمار، استاد دانشگاه، هنرمند و یکی از طراحان برجسته در زمینه پانوراما است. او فرزند یک زوج ایرانی است، که در وین به جهان آمد و تحصیلات تکمیلی خود را در آلمان گذراند.

او در سال های 1973 تا 1978 در دانشگاه پلی تکنیک درسدن در رشته معماری و در سال های 1978 تا 1984 در رشته نقاشی در دانشگاه هنر برلین تحصیل کرد. او اکنون در مدرسه عالی بویث تکنیک برلین یا TFH-Berlin تدریس می نماید. معروفیت او بیشتر به پانوراماهای غول پیکرش برمی شود.

وی هم اکنون در شهر برلین ساکن است. وی بعلاوه در زمینه نقاشی، عکاسی و معماری آثاری از خود به جای گذاشته است.

برجسته ترین پانوراماهای یادگار عزیزی

پانوراما اورست 360 درجه که از سال 2003 تا 2005 در شهر لایپزیگ به نمایش گذاشت که در طول مدت یک سال و نیم حدود نیم میلیون نفر از آن بازدید نموده اند.

پانورامای 360 درجه اورست بازدیدنمایندگان خود را به سفری دعوت می نماید تا 6000 متر بالا بفرایند تا کوه های هیمالیا را در سکوت و عظمت دیدن نمایند. در این فرایند، این موضوع را از دو زاویه می توان دید. دیدنی جهان از مرتفع ترین قله جهان یا بام جهان و موضوع دیگر فتح آن به وسیله گروه اعزامی غربی که با عزیزی همسفر بوده اند تا او بتواند شاهکار پانورامای اورست را به زیباترین شکل ممکن به تصویر بکشد. از منظر بازدیدنمایندگان، جهان بی خاتمه از بالا دیده می شود و رنگ ها از آبی کمرنگ به زرد کبود، از درخشنده ترین سفیدی به عمیق ترین مشکی گاهی آرام و باوقار و گاهی کوبنده و صریح تغییر پیدا می نمایند. این است زیبایی و شکوه طبیعت که با نگاه عزیزی دیده می شود. و چه زیبا دیده می شود. در موزه عزیزی آنچه این تصایور را زیباتر می نماید، موسیقی آهنگساز معروف اریک بابک است که جلوه های صوتی بی نظیری به تصاویر القا می نماید. تصاویر می چرخند، موسیقی با حرکت تصاویر، تو را میخکوب می نماید که تا کجا ممکن است هنر به عمق وجودت راه پیدا کند.

عزیزی که در انتخاب سوژه و کانسپت بسیار وسواس به خرج می دهد با زحمت توانست این پروژه را به پایان برساند که به گفته خودش هنگامی که در قله اورست بود نمی توانست از قله دل بکند و جدایی برایش بسیار سخت بود پس چرا نباید این نگاه را با دیگران تقسیم کرد. وظیفه هنرمند ارجاع زیبایی های ناتمام هنر است. حال آنکه این هنر در بالاترین قله جهان با شکوهی وصف ناشدنی به درجات بالاتری می رسد.

پانوراما رم

پانوراما رم سال 312 میلادی یا به یونانی CCCXII با ابعاد 106 متری در 31 متری از سال 2003 تا 2005 میلادی مجددا در شهر لایپتزیگ برگزار گردید.

تصویر پاناروما سال 312 میلادی رم را به تصویر می کشد. رم، مرکز باشکوه دوران رم باستان است که امپراتور کنستاتین، رقیب سرسخت خود (ماکسنتیوس) را شکست داد و با سپاهیان خود وارد کلان شهر پرتکاپو رم شد. و او خود را به عنوان تنها حاکم رسمی به جهانیان نشان داد. بنا بر افسانه ها کنستاتین تصمیم داشت مسیحیت را توسعه دهد. بعد از مدتی او توانست در آستانه جنگ های صلیبی فاتح جنگ باشد و به خواسته خود به آرزوی خود که توسعه مسیحیت بود، دست پیدا کرد.

حالا این بار عزیزی تصمیم به ثبت رم باستان داشت. هنگامی که پانورامای او برای اولین بار به نمایش گذاشته شد، بازدیدنمایندگان پانورامای غول اسای رم کبیر را در رو به روی خود می دیدند که شهر رم در میان معابد، کاخ ها، کلیساها و دیگر امکانات شهری، تمام عیار و به زیبایی هر چه تمام تر دیده می شد. تصویری که عزیزی ثبت نموده است مربوط به سال 1886میلادی است. در میان این تصاویر هم موسیقی اریک بابک دل نواز و شنیدنی است.

پانورامای درسدن

پانوراما درسدن 1756 میلادی که در ابعاد 105 در 27 متری در شهر درسدن برگزار گردید.

پانورامای درسدن شکوه و جلال دوران باروک را به نمایش می گذارد. زندگی اشرافی و زندگی روزمره بسیاری از مردم (شهفرایندان، بازرگانان، کنیزان و صنعتگران) در سال های 1760 تا 1695 در این پانوراما به خوبی دیده می شود. این پانوراما با شیوه ای کاملا دقیق و چند وجهی و ملموس ارائه شده است.

یادگار عزیزی با الهام از نقاشی کانتلتو (نقاش)، توانست این تصاویر را در شهری که روزی خود در آنجا دانشجوی معماری بود با موفقیت به تصویر بکشد. او در این تصاویر می خواست بازسازی شهری که متعلق به عهد باروک است را به مخاطب نشان دهد واو توانست روح را در این اثر هنری بدمد تا شهر خاموش درسدن نفسی تازه کند و دوباره زنده شود. او این کار را با کشف کردن خیابان های باریک، شخصیت های تاریخی از جمله تزار پیترمن (مخترع ظورف و طراح صنعتی در آلمان)، دلقک شادمانی درسدن توانست شهر فراموش شده باروک را دوباره زنده کند.

پانوراما آمازون

پانوراما آمازون و 360 درجه ای که از نکات آن می توان با توجه به پیشرفت روزانه دوربین ها و ابزارها به کیفیت بالای پیکسل های به کار برده شده در عکس و موسیقی پخش شده زیبای آن اشاره نمود.

پانوراما پرگامون

پانوراما پرگامون که در موزه پرگامون برلین برگزار گردید که به یونان باستان می پردازد اشاره نمود.

عزیزی در این پانوراما تصویری از شهر باستانی یونان، پرگامون را به تصویر می کشد که مربوط به سال 129 میلادی است. او مخاطب را تا پای محراب مقدس می کشاند، تجربه ای متفاوت از یک شهر باستانی نشان می دهد. او برای این کار تا تراس آکروپلیس یعنی 300 متر بالاتر از سطح زمین می رود تا آنجه می خواهد را نشان دهد. پرگامون را با منظره رویایی دریای مدیترانه و تپه های کنار معابد شهر می توان با نگاه عزیزی به دیدن نشست و هنرمند عکاس و معمار را در دل تحسین کرد. این پانوراما هم مانند آثار دیگر عزیزی همراه موسیقی اریک به نمایش گذاشته می شود.

پانورامای دیوار برلین

پانوراما دیوار که به دیوار شهر برلین می پردازد و از سپتامبر 2012 به نمایش گذاشته شده است.

همانطور که می دانید، یکی از آثار تاریخی و به یاد ماندنی اما تلخ کشور آلمان، دیواری است که بر اثر حوادثی تاریخی در وسط شهر برلین کشیده شده و شهر برلین را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرد. یادگار عزیزی، این هنرمند ایرانی تبار، چندی پیش از اثری هنری در برلین رونمایی کرد که به گفته هنرشناسان، این با ارزش ترین یادبود برای زنده نگه داشتن خاطرات تلخ تاریخ است که امکان داشت برای این واقعه تاریخی به تصویر کشیده شود.

این هنرمند قهار تمامی وقایع ساخت این دیوار و جریاناتی که در پی آن پیش امد را در قالب تصویری پانوراما و عریض به صورت پانورامایی در یک محیط 360 درجه طراحی و به معرض دید عموم قرار داد.

پانورامای دیوار بزرگ مرجانی

یادگار عزیزی پروژه ای به نام دیواره بزرگ مرجانی را در یک مخزن گاز قدیمی در لیپزیگ آلمان اجرا نموده است. در این پروژه سراسرنما یا پانوراما تصویر دیواره بزرگ مرجانی روی صفحه دایره ای به نمایش درآمده است که سکوی بازدیدنمایندگان را احاطه نموده است. این تصویر در مقیاس واقعی (یک به یک) و در مساحت 3500 مترمربع به ارتفاع 32 متر با محیط 110 متر به نمایش درآمده است. این پروژه بازدیدنمایندگان را به سفری اکتشافی در بزرگترین دیوار مرجانی جهان می برد. در این پروژه جهان زیر آب مرجان ها، گیاهان و جانوران دریایی با رنگ هایی درخشان به نمایش درآمده است.

پانورامای لایپزیگ

یادگارعزیزی، یکی از طراحان بزرگ تصاویر سراسرنما (پانوراما) اثر بزرگ و تازه خود را با عنوان لایپزیگ 1813 ـ در آشفتگی نبرد مردم در محل پانومتر لایپزیگ که نمایشگاه تصاویر پانوراما است، به نمایش گذاشت.

این اثر 360 درجه ای ابعاد 111 متر در 32 متر دارد. در این تابلو، یادگار عزیزی، خیابان های آشفته از نبرد، فرار سربازان فرانسوی که شکست خورده اند، زخمی شدگان و دهکده هایی که در منظره دور در شعله های آتش اند را نشان می دهد. جنگ های لایپزیگ در سال 1813 میان ائتلاف اتریش، پروس و روسیه علیه نیروهای ناپلئون بناپارت فرانسه رخ داد و در آن 92 هزار سرباز جان باختند. در این نبرد 600 هزار سرباز شرکت داشتند و آن را تا شروع قرن بیستم بزرگ ترین نبرد تاریخی در جهان می نامیدند.

از کتبی که عزیزی از خود بر جای گذاشته است می توان به موارد زیر اشاره نمود.

معماری پانوراماها - Architektur-Panoramen

معماری توهمات - Architekt der Illusionen

بعضی دیگر از تصاویر و اثار یادگار عزیزی

برای این هنرمند خوب کشورمان آرزوی موفقیت و سربلندی می کنیم.

منبع: کجارو / asisi.de / telefonica.de / de.wikipedia.org / leben-in-leipzig.net / architecturaldigest.com

به "نمایشگاه پانورامای عزیزی، خانه بزرگترین پانوراماهای دنیا در برلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه پانورامای عزیزی، خانه بزرگترین پانوراماهای دنیا در برلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید