پساب واحدهای فرآوری زیتون، مهم ترین دغدغه زیست محیطی طارم

به گزارش وبلاگ شیرین، پساب واحدهای فرآوری زیتون، مهم ترین دغدغه زیست محیطی طارم است.

پساب واحدهای فرآوری زیتون، مهم ترین دغدغه زیست محیطی طارم

به گزارش وبلاگ شیرین، شهرستان طارم به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب یکی از مناطق مستعد کشاورزی استان زنجان محسوب می گردد که سالانه درصد بالایی از احتیاج استان را در زمینه محصولات کشاورزی مرتفع می سازد.

یکی از محصولات شاخص شهرستان طارم، زیتون است که علاوه بر اینکه احتیاج عمده کشور به این محصول را مرتفع می سازد، ردپای آن در صادرات غیرنفتی نیز دیده می گردد اما در کنار این مزایا موضوعی که می تواند به عنوان زنگ خطری برای محیط زیست باشد موضوع پساب های واحدهای فرآوری زیتون است که در صورت تصفیه نشدن می تواند صدمات زیادی به آب و خاک منطقه به علت استفاده از ماده قلیایی سود و سوزآور وارد سازد.

استفاده از ماده قلیایی سود سوزآور در محصول زیتون برای از بین بردن تلخی آن در صنایع تبدیلی موجب شده تا نگرانی هایی درباره عوارض تخریبی و محیط زیستی این ماده در طارم قوت گیرد.

زیتون خام برای رسیدن به دست مصرف نماینده احتیاج به یک سری اقدامات تبدیلی دارد که این امر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی مانند واحدهای تولید را بیش از بیش آشکار می سازد اما موضوع مهمی که در رابطه با این فرآوری ها وجود دارد، موضوع پساب واحدهای تولید است.

در حالی که در سال های دور برای فرآوری زیتون از آب به تنهایی استفاده می شد که تنها عیب اش زمان بر بودن بود، اما در سال های اخیر مخلوط سود سوزآور با آب که زمان فرآوری آن را به کم ترین زمان ممکن می رساند موجب شده تا بسیاری از واحدهای صنعتی و سنتی از این روش استفاده نموده و پساب های آلوده آن را در محیط زیست رها نمایند.

در همین رابطه سرپرست فرمانداری شهرستان طارم با تایید این مطلب، می گوید: پساب واحدهای فرآوری زیتون از دغدغه های اصلی محیط زیست طارم است.

ستار صفری، مدیریت پساب واحدهای فرآوری زیتون را از دغدغه های مهم شهرستان برشمرده و می افزاید: نهادهای متولی برای مدیریت بهینه پساب تولیدی کارخانجات فرآوری زیتون بایستی راه چاره عملیاتی ارائه نمایند.

پساب های زیتون منجر به آلودگی محیط زیست می گردد که این نوع آلودگی شامل بحث فرآوری و روغن کشی است. در همین رابطه رئیس اداره محیط زیست طارم در پاسخ به پیگیری خبرنگار وبلاگ شیرین، با اشاره به این که در حوزه فرآوری، شیرین سازی زیتون با مواد شیمیایی صورت می گیرد، می گوید: این مواد دارای PH بالایی است که پساب تصفیه نشده آن به زمین نفوذ نموده و موجب آلودگی خاک، آب های سطحی و نیمه سطحی می گردد.

غلامرضا عباسی، راه اندازی تصفیه خانه مرکزی را از راه چارههای موثر در مقابله با این آلودگی ها عنوان نموده و ادامه می دهد: تصفیه مناسب پساب های زیتون سبب می گردد PH آب پایین آمده و از آب تصفیه شده مجددا برای آبیاری استفاده کرد که این امر علاوه بر این که جلوی آلودگی آب و خاک را می گیرد، در مدیریت منابع آبی به ویژه آب های زیرزمینی بسیار موثر است.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی صورت گرفته توسط مسئولان استانی و شهرستانی از واحدهای تولید زیتون، ادامه می دهد: طی بازدیدهای صورت گرفته تصمیمات خوبی برای حل این مشکل در سال های آینده اتخاذ شد.

این مسئول با بیان این که مکان یابی راه اندازی تصفیه خانه مرکزی در شهرک صنعتی آب بر در توسط شرکت شهرک های صنعتی صورت گرفته است، می افزاید: این پروژه در مرحله مطالعه طرح واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پساب واحدهای فرآوری زیتون، مهم ترین دغدغه زیست محیطی طارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پساب واحدهای فرآوری زیتون، مهم ترین دغدغه زیست محیطی طارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید