چرا خودروهای مانده در پارکینگ خودروسازان به بازار عرضه نمی گردد؟

به گزارش وبلاگ شیرین، درحالی قیمت خودرو هر روز گران تر می گردد که نرخ رسمی آن تغییر نکرده است. از طرف دیگر عرضه خودرو در بازار کاهش یافته و عکس هایی هم در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد خودروها در پارکینگ های بزرگ دپو شده است تا با بر هم خوردن تعادل بازار، قیمت ها را بازهم گران تر نمایند. سؤال این است که چرا خودروهای مانده کف پارکینگ خودروسازان به بازار عرضه نمی گردد؟

چرا خودروهای مانده در پارکینگ خودروسازان به بازار عرضه نمی گردد؟

بااین حال مدیران دو شرکت خودروسازی کشور، وابستگی به بعضی قطعات وارداتی، مشکل در تأمین ثبت سفارش ارز، افزایش هزینه حمل و بعضی مسائل در حوزه زیست محیطی و گمرک را علت اصلی مسائل و عدم به موقع عرضه خودرو اعلام داشتند.

مهم ترین مسئله ای که باید در این بخش روی آن متمرکز شوند و خودروسازان هم خودشان پیگیر هستند، فراوری قطعاتی است که وابسته به خارج است.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان، با اشاره به جزئیات ترخیص قطعات و مواد اولیه خودرو در کشور، درباره اینکه چرا قطعات خودروهای ساخت داخل در گمرک به راحتی ترخیص نمی گردد درصورتی که قطعه های خودروهای مونتاژی به راحتی وارد کشور می گردد گفت: خودروهای وارداتی در قالب یک بسته وارد کشور می گردد. گمرک قوانینی دارد که بر اساس آن این قطعات در یک سرفصل قرار می گیرد. البته فصل تعرفه ای آنها نیز فرق می نماید و مجوز آن را مستقیم وزارت صمت می دهد و آنها را وارد می نماید.

وی بیان نمود: قطعات مربوط به قطعه سازان که عموماً به آنها قطعات استاندارد مثل IC، دیود یا مواد اولیه خاص گفته می گردد و ترخیص آنها نیز سرفصل جداگانه دارد، در امور مختلف وزارت صمت موردآنالیز قرار می گیرد؛ یعنی بعضی در دفتر نیرو محرکه وزارت صمت آنالیز می گردد.

خودروهای در پارکینگ مانده

دبیر انجمن قطعه سازان کشور در ادامه گفت: بعضی دیگر از این قطعات زیر نظر صنایع پلیمری، سلولزی و بعضی صنایع فلزی وارد کشور می گردد. گذراندن واردات این قطعات به این علت است که اگر قطعه ای در کشور فراوری نمی گردد، احتیاج به استعلام از مراکز مختلف، اتحادیه و انجمن های مختلف دارد؛ پس این موضوع کمی فرایند ترخیص را با مشکل روبرو نموده است.

وی گفت: خودرویی که به صورت CKD (بسته ای کامل) وارد می گردد، چون به طور کامل وارد شده است، مسئله ای در فرایند ترخیص آن وجود ندارد؛ اما ایرادی که برای قطعات خودروهای داخلی وجود دارد، این است که استعلام گرفتن از نهادهای مختلف باعث ایجاد وقفه زمانی در ترخیص می گردد و کار را طولانی می نماید.

دبیر انجمن قطعه سازان تشریح کرد: اکنون بیشتر خودروهای مانده کف پارکینگ خودروسازان به علت طولانی بودن فرایند ترخیص تکمیل نمی گردد و عرضه آنها کم شده است؛ چراکه قطعات استاندارد آنها در گمرک مانده است و تا زمانی که مجوزها صادر نگردد، ترخیص نمی گردد. اما خودرو CKD چون در قالب پکیج کامل است، مجوز دارد و کاملاً تحت نظر دفتر نیرو محرکه وزارت صمت است.

او ادامه داد: البته در زمانی که ترخیص قطعات تحت نظر دفتر نیرو محرکه وزارت صمت بود، خیلی سریع تر کارهای ترخیص انجام می شد؛ اما اکنون که این کار بین دفاتر مختلف در وزارت صمت پخش شده، باعث شده است تا این فرایند طولانی تر گردد.

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه اکنون حدود 100 هزار خودروهای مانده کف پارکینگ خودروسازان ناقص هستند، گفت: بیشتر این قطعات، قطعات استاندارد الکترونیکی و مواد اولیه ای هستند که فراوری داخل ندارد.

***

شما می توانید اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ شیرین مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "چرا خودروهای مانده در پارکینگ خودروسازان به بازار عرضه نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خودروهای مانده در پارکینگ خودروسازان به بازار عرضه نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید