واردات خودرو چه منافعی برای مردم دارد؟

به گزارش وبلاگ شیرین، آزادسازی در غالب زمینه فعالیت های مالی همیشه مفید و به نفع کشور بوده است و 42 سال کشورداری پس از انقلاب به خوبی این واقعیت را به اثبات رسانده که هرگونه محدودسازی و اقتصاد دستوری پیروز نیست و جز نابسامانی و برهمخوردن نظم بازار، گرانی، تورم و ایجاد انحصار و شکل گیری رانت های نجومی و هزاران میلیاردی برای عده ای خاص و عمیق ترشدن فاصله طبقاتی در جامعه حاصل دیگری در پی نداشته و نخواهد داشت.

واردات خودرو چه منافعی برای مردم دارد؟

یکی از صنایعی که همیشه در کشور انحصاری، مشکل ساز، بی توجه به خواست و حرمت مردم، بی کیفیت و گران فروش بوده، صنعت خودروسازی است. صنعتی که به طور انحصاری و تقریباً 90 درصدی در دست دولت و آن هم در اختیار چند کارخانه شناخته شده و انگشت شمار هستند و جمعیت 85 میلیونی ایران باید محتاج محصولات تحمیلی و بی کیفیت این کارخانه ها باشند. در هفته های گذشته اخبار مرتبط با طرح آزادسازی واردات خودرو و موافقت ها و مخالفت ها با این طرح بسیار جنجال آفرین بوده است.

تسهیل واردات خودرو همیشه از سوی موافقان این طرح به عنوان راهکاری برای ایجاد رقابت در صنعت و افزایش کیفیت محصولات داخلی مطرح بوده است. هنگامی که خودروساز داخلی خود را در رقابت با محصولات باکیفیت خارجی ببیند، کوشش خواهد نمود برای از دست ندادن سهم خود از بازار کیفیت محصولات خود را افزایش دهد و این هم به نفع فراوریکننده و هم مصرف کننده خواهد بود . از طرف دیگر واردات خودرو تأثیر خود را در قیمت خودرو نیز نشان خواهد دارد. واردات باعث می گردد، قیمت خودرو در کشور به توازن برسد و بازار رقابتی مشخص کننده قیمت باشد.

جدیدترین آگهی های خودرو

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مصوبه واردات 70 هزار خودرو در سال آینده در مجلس اظهار داشت: مجلس باتوجه به مطالبه عمومی مردم تشخیص داد به دولت اجازه دهد، مجموعاً 100 هزار خودرو وارد کند.

عزت الله اکبری تالارپشتی درباره مصوبه مجلس برای واردات 70 هزار خودرو در سال 1401 اظهار کرد: معتقدم دولت واردات را به کسانی که اهلیت دارند بسپارد نه تجار، چون خودروسازی که اهلیت دارد می تواند از کمپانی واردکننده امتیاز خط فراوری خودرو وارد شده را بگیرد.

وی در ادامه درباره ایرادات مجمع به طرح ساماندهی خودرو در مجلس اضافه نمود: به اتفاق با یکی از همکاران در مجمع با کمیسیون زیربنایی جلسه ای داشتیم، گله مندم که کارشناسان این کمیسیون به روز نبودند. افکار عده ای خاص با هدف واردات خودروهای لوکس مطرح است که موردتأیید ما نیست.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از اختلاف نظر نمایندگان دولت با نظر رئیس جمهور در جلسه مجمع گفت: در جلسه مجمع نظر نمایندگان دولت بر عدم تغییر تعرفه واردات نسبت به سال قبل بود که این خلاف دستور رئیس جمهور در راستای برطرف موانع واردات است. طبق نظر رئیس جمهور باید موانع اجرایی و قانونی برطرف گردد که مجلس در مصوبه طرح واردات برطرف کرد و موانع اجرایی نیز به وسیله دولت باید برطرف گردد.

وی ادامه داد: ایراد مجمع به طرح تعارض آن با اقتصاد مقاومتی است که نظر ما برخلاف این است؛ چون خواسته مردم برای ما مهم است که از تبدیل شدن خودرو به کالای لوکس جلوگیری گردد. وی درباره تأمین ارز مصرفی برای اجرای طرح واردات خودرو شرح داد: تمام ساز و کار اجرایی برای تأمین ارز مورداحتیاج به دولت سپرده شده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن در انتها درباره انحصارگرایی بازار خودرو و فاصله چندین ساله بین واردات خودرو گفت: باید بخش خصوصی میدان داری کند، در بخش خصوصی فراوریات خوبی داریم که با فراوریات دولتی قابل رقابت نیست، ساختار ایران خودرو و سایپا باید تغییر کند، باید فراوری رقابتی کند و متناسب با احتیاج مردم فراوری گردد. باید بخش خصوصی هم وارد میدان گردد.

***

شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ وبلاگ شیرین بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار

به "واردات خودرو چه منافعی برای مردم دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات خودرو چه منافعی برای مردم دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید