کشف بقایای یک کلیسای قرون وسطایی در سودان

به گزارش وبلاگ شیرین، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف بقایای یک کلیسای قرون وسطایی در سودان صورت پذیرفت.

کشف بقایای یک کلیسای قرون وسطایی در سودان

گروهی از باستان شناسان لهستانی حین عملیات حفاری در شهر تاریخی دنقله (Dongola) واقع در شمال سودان، بقایای عظیمترین کلیسای نوبیان در این منطقه را کشف کردند. به گفته باستان شناسان، احتمال می رود این ویرانه ها متعلق به یک کلیسای جامع قرون وسطایی باشد که اسقفان اعظم پادشاهی ماکوریا در آن مستقر بودند؛ مردمان امپراطوری نوبیانی ماکوریا از اواسط قرن ششم میلادی دین مسیحیت را پذیرفتند.

آرتور اوبوسکی که از طرف مرکز باستان شناسی مدیترانه ای دانشگاه ورشو در لهستان سرپرستی این عملیات اکتشافی را برای برعهده داشت، می گوید فوریه سال جاری فناوری های سنجش از راه دور تیمش را به آنالیز دقیق تر فضای خالی موجود در مرکز ارگ زیرزمینی شهر دنقله مجاب کرد. این باستان شناسان انتظار داشتند در آنجا یک میدان تاریخی پیدا نمایند که برای دعا و نیایش دسته جمعی مورد استفاده قرار می گرفت نه یک کلیسا. سابق بر این کلیسایی که بیرون ارگ قرار گرفته است به اسم کلیسای جامع دنقله شناخته می شد اما کاوش و حفاری های بیشتر به ظاهر شدن دو دیوار از دیوارهای محراب و گنبد یک مقبره عظیم منتج شد.

به گفته اوبوسکی، این بنا ویرانه در زمان خود یک کلیسای جامع بوده با طولی به مقدار یک ساختمان سه طبقه، 26 متر عرض و یک محراب 6 متری.

کلیساها در قرون وسطی ستون جامعه بودند و معمولا به وسیله نخبگان یا اعضای خانواده سلطنتی اداره می شدند. شهر دنقله در سودان تا قرن چهاردهم میلادی کانونی برای دین مسیحیت بود تا اینکه با ورود نیروهایی از مصر و دیگر منطقه ها، دین اسلام به منطقه مسلط شد.

اوبوسکی و همکارانش امیدوارند با تحقیقات بیشتر بتوانند تاریخ دقیق ساخت این کلیسا را معین نمایند. عملیات باستان شناسی در این منطقه بدلیل شیوع کرونا و دیگر مسائل موجود یک فصل به حال تعلیق عایدی و قرار است از پاییز سال جاری از سر گرفته گردد.

باستان شناسان لهستانی از سال 1964 میلادی عملیات کاوش و حفاری در این منطقه را شروع کردند. از سال 2018 که شورای اروپا برای پرده برداری از تاریخ مبهم مسیحیت در دنقله و ردگیری تکامل جوامع آفریقایی پیش از دوران استعمار بودجه 1 میلیون و نیم یورویی به این گروه تزریق کرد، کاوش ها هم شدت بیشتری گرفتند.

منبع: همگردی

به "کشف بقایای یک کلیسای قرون وسطایی در سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای یک کلیسای قرون وسطایی در سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید