دنیای انواع لبنیات و خواص آن ها

به گزارش وبلاگ شیرین، شیر و انواع لبنیات از کودکی نقش مهمی در زندگی ما داشته اند. اگر از کودکی این فراورده های سفید را با میل و رغبت نمی خورده اید، باید تصویر مادرتان که هر روز با یک لیوان شیر دنبالتان راه می افتاده و مجبورتان می نموده است تا پایان آن را بخورید، تصویر آشنایی در ذهنتان باشد.

دنیای انواع لبنیات و خواص آن ها

انواع لبنیات از شیر که آشنا ترین آن هاست تا کفیر و روغن زرد که کمتر شناخته شده است، هرکدام خواص ویژه ای دارند و مصرف منظم انواع لبنیات می تواند بدن شما را در برابر خیل عظیمی از بیماری ها ضدضربه کند. اگر به جهانی این محصولات سفیدرنگ علاقه دارید و دلتان می خواهد اطلاعات بیشتری در خصوص انواع لبنیات به دست بیاورید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

انواع محصولات لبنی

میلیون ها نفر در سراسر جهان به عنوان راهی خوشمزه و مغذی برای متعادل کردن رژیم غذایی خود به انواع لبنیات متکی هستند. چه برای خوردن غلات صبحانه خود به شیر احتیاج داشته باشید و چه برای درست کردن پیتزا، راه های بی شماری برای لذت بردن از مصرف انواع محصولات لبنی در زندگی روزمره شما وجود دارد.

انواع لبنیات از شیر که هزاران سال منبع مهم تغذیه مردم بوده است، به دست می آید. این فراورده ها شامل محصولات تهیه شده از شیر مانند پنیر، ماست، کفیر، بستنی و کره است. انواع لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست هرکدام حاوی مواد مغذی مورد احتیاج بدن شما هستند.

به عنوان مثال، هر سه حاوی پروتئین، کلسیم و ویتامین B12 هستند که به ترتیب به بازسازی و ترمیم بافت عضلانی، ساخت و حفظ استخوان ها و دندان های قوی و سالم نگه داشتن سیستم عصبی یاری می نمایند. علاوه بر این، پروتئین، روی، سلنیوم و ویتامین های A و D موجود در هر فنجان شیر، به تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نماید.

طیف گسترده ای از انواع محصولات لبنی شامل صدها نوع پنیر، ماست و شیر و فراورده های لبنی وجود دارد. اگر می خواهید در خصوص انواع لبنیات مورد علاقه تان بیشتر بدانید، ادامه مقاله را دنبال کنید.

شیر و فواید آن

در میان انواع لبنیات، شیر فراورده اصلی ست و دیگر محصولات لبنی از شیر درست می شوند. شیر خامه ای و خنک، یک انتخاب غنی از مواد مغذی و خوشمزه و بعلاوه برای یک رژیم غذایی مغذی و متعادل مهم است. شیر 13 ماده مغذی ضروری را به بدن شما می رساند که شامل پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین های A و D و چهار ویتامین B-B12، ریبوفلاوین، اسیدپانتوتنیک و نیاسین است.

تنوع انواع فراورده های شیری موجود در قفسه لبنیات به این معنی ست که می توانید با هر ذائقه ای که دارید، از شیر و فواید آن بهره ببرید. از شیر کامل و گزینه های کم چرب یا بدون چربی گرفته تا شیر تبخیرشده و تغلیظ شده، دست شما برای مصرف این ماده سفیدرنگ باز است.

جایگاه ویژه پنیر در میان انواع لبنیات

پنیر طبیعی یک غذای تخمیرشده است که از چهار ماده اصلی شامل شیر، نمک، نوعی از باکتری های مفید و آنزیمی به نام مایه پنیر درست می گردد. پنیرسازان از نسبت های مختلف این فرمول پایه همراه با فرایندهای مختلف برای ایجاد انواع پنیر با بافت، طعم و رنگ متفاوت استفاده می نمایند.

پنیر در میان انواع لبنیات مزایایی فراتر از تنوع و رنگ های مختلف دارد. پنیر هم مانند دیگر انواع لبنیات منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و فسفر است؛ سه ماده مغذی که برای یاری به ساخت و حفظ استخوان های سالم ضروری هستند.

با صدها نوع پنیر موجود، از خامه ای و آب شده تا سفت و جویدنی، برای هر نفر در جهان نوعی از پنیر وجود دارد که بتواند لبخند رضایت را بر لبانش بنشاند. اگر در میان انواع لبنیات به پنیر علاقه دارید، دستورالعمل های بسیار زیادی وجود دارد که بتوانید پنیر را از صبحانه تا شام و حتی برای میان وعده مصرف کنید.

حتی ممکن است در دسر مورد علاقه شما هم پنیر وجود داشته باشد. در نهایت می توان گفت که در میان انواع لبنیات، پنیر تقریبا برای همه چیز از جمله میوه ها، سبزی ها، غلات کامل، لوبیا و غیره مناسب است.

ماست و خواص آن

یکی دیگر از انواع لبنیات ماست است که به وسیله تخمیر شیر به دست می آید. مزایای تغذیه ای ماست، بخشی از جذابیت آن است. ماست مواد مغذی مهمی را برای بدن شما فراهم می نماید. شما با مصرف ماست حجم زیادی از پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری مانند کلسیم، روی و B12 را به دست می آورید.

بیشتر ماست ها با کشت های زنده و فعال تهیه می شوند و بعضی هم پروبیوتیک ها یا باکتری های خوب را فراهم می نمایند که به حفظ سلامت دستگاه گوارش یاری می نمایند. این باکتری های خوب می توانند با یاری به هضم لاکتوز، فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند و در صورت عدم تحمل لاکتوز، هضم آن را آسان تر نمایند.

چیزی که ماست را از انواع لبنیات متمایز می نماید، رنگین کمانی از طعم های مختلف است که می توانید از ترکیب ماست با مواد مختلف خلق کنید. ترکیب های بی پایانی از میوه ها، غلات سبوس دار و آجیل برای افزودن به ماست وجود دارد.

آب پنیر و نقش آن در تناسب اندام؛ پروتئین Whey

یکی از انواع لبنیات که می توان از آن نام برد آب پنیر است. آب پنیر، پروتئینی ست که به طور طبیعی در شیر یافت می گردد. پنیر از شیر تهیه می گردد و در طی فرایند تهیه پنیر، شیر به مواد جامد و مایع غنی از پروتئین که به آن آب پنیر می گویند، تبدیل می گردد.

در میان انواع لبنیات آب پنیر یک پروتئین کامل است؛ به این معنی که دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد احتیاج بدن شماست. تحقیقات نشان می دهد که آب پنیر می تواند به ساخت و ترمیم عضلات بعد از تمرین یاری کند. بعلاوه استفاده از آب پنیر در رژیم های غذایی با پروتئین بالا می تواند به حفظ ماهیچه ها، یاری به مهار گرسنگی و حفظ وزن سالم یاری کند. آب پنیر که به عنوان پروتئین Whey شناخته می گردد، در میان ورزشکاران به شدت محبوب است.

یکی دیگر از فواید پروتئین آب پنیر، طعم خنثی آن است که اجازه می دهد بتوان از آن در غذاها و نوشیدنی های مختلف استفاده کرد. پروتئین آب پنیر به راحتی در مایعات حل می گردد و بافتی صاف ایجاد می نماید. می توانید پودر پروتئین آب پنیر را به بلغور جو دوسر، سوپ ها، سس ها، محصولات پخته شده و بسیاری از غذاهای دیگر اضافه کنید.

خواص خامه طبیعی

از انواع لبنیات که در غذاهای بسیاری از آن استفاده می گردد، می توان به خامه اشاره نمود. خامه و تمام انواع آن، برای افزودن طعم اضافی به بسیاری از وعده های غذایی، دسرها و نوشیدنی ها، مورد علاقه تعداد زیادی از افراد است. خامه برای اولین بار به وسیله رومی ها در قرن نهم پس از میلاد مورد استفاده نهاده شد، اما اعتبار و محبوبیت امروزی آن را به وینی ها نسبت می دهند که در 300 سال گذشته به وفور از آن استفاده نموده اند.

خامه، محصول شیر پرچرب جداشده از شیر است و باید حداقل 18 درصد چربی شیر داشته باشد. انواع خامه دارای اندازه چربی متفاوتی ست و به همین علت تنوع زیادی دارد. خامه ترش از افزودن باکتری های اسیدلاکتیک به خامه پاستوریزه با حداقل 18 درصد چربی شیر حاصل می گردد.

به عنوان یک محصول لبنی، خواص خامه طبیعی بسیار متنوع است. خامه تازه حاوی اندازه قابل توجهی ویتامین B2 است که سلامت بدن را افزایش می دهد. به این معنی که باعث رشد بافت ها و توسعه آن ها می گردد.

خامه به عنوان یکی از انواع لبنیات به تشکیل بافت های سالم در چشم، پوست و لایه مخاطی یاری می نماید. حتی باعث افزایش سلامت مو، ناخن و پوست هم می گردد؛ بنابراین، خامه تازه می تواند سلامت کلی و رشد بافت های بدن را تقویت کند.

خواص کره برای صبحانه

چه آن را در پوره سیب زمینی بهره ببرید و چه با آن کیک مورد علاقه تان را بپزید، در میان انواع لبنیات، کره یک عنصر اصلی در بسیاری از یخچال ها و میزهای غذاخوری در سراسر جهان است. از کره حاوی نمک و بدون نمک گرفته تا هم زده و شفاف شده، کره می تواند طعم جدیدی را به غذاهای مورد علاقه شما اضافه کند.

کره منبع غلیظ چربی شیر با اندازهی آب و مواد جامد شیر بدون چربی ست. از شیر، خامه یا هر دوی این مواد تهیه می گردد. کره سنتی (80 درصد چربی شیر) از خامه پاستوریزه تهیه می گردد و می توان آن را نمک زد (که اغلب به عنوان کره خامه ای شیرین نامیده می گردد) یا بدون نمک استفاده کرد.

یکی دیگر از انواع رایج کره، کره هم زده است که به آن کره معمولی می گویند. کره شفاف شده، کره ذوب شده شفاف و جدا شده از مواد جامد شیر و آب آن است. از آن جایی که کره شفاف شده را می توان تا دمای بالاتر بدون سوختن گرم کرد، برای سرخ کردن مواد غذایی انتخاب مناسبی ست.

کره حاوی ویتامین D است، این ویتامین یک ماده مغذی ست که برای رشد و تکامل استخوان ها حیاتی ست. کره مانند سایر انواع لبنیات دارای کلسیم است که برای استحکام استخوان ها ضروری ست. کلسیم بعلاوه به پیشگیری از بیماری هایی مانند پوکی استخوان یاری می نماید، وضعیتی که استخوان ها را ضعیف و شنماینده می نماید.

کره بعلاوه حاوی ویتامین E است که در سلامت پوست نقش دارد. این ماده مغذی، آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید را کاهش می دهد، التهاب پوست را کم می نماید و اندازه بهبود زخم های پوستی را تسریع می بخشد.

بستنی؛ شیرین ترین فراورده در بین انواع لبنیات

در میان انواع لبنیات، محصولی مانند بستنی وجود ندارد که بتواند به طور هم زمان افراد زیادی را شیفته خود کند. چه برای جشن گرفتن یک مناسبت خاص با دوستان و خانواده و چه برای خاص کردن یک لحظه معمولی، بستنی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

بستنی با هم زدن مخلوط پاستوریزه شیر (و گاهی دیگر محصولات لبنی مانند خامه)، شیرین نماینده ها و طعم دهنده ها در حین انجماد، تهیه می گردد و بعلاوه ممکن است دارای تثبیت نماینده ها یا امولسیفایرها باشد. بستنی باید حداقل 10 درصد چربی شیر داشته باشد. بستنی منبع عظیمی از ویتامین های A، B-6، B-12، C، D و E است. قضیه به همین جا ختم نمی گردد؛ بستنی حاوی ویتامین K است که از لخته شدن خون جلوگیری می نماید.

مضرات لبنیات

در کنار تمام خواصی که انواع لبنیات برای ما به ارمغان می آورند، این فراورده ها مضراتی هم دارند. بسیاری از انواع لبنیات سرشار از چربی های اشباع شده هستند. چربی های اشباع شده سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا بد را افزایش می دهند. سطوح بالاتر LDL خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را هم افزایش می دهد.

بعضی افراد به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند. کسانی که عدم تحمل لاکتوز دارند نمی توانند لاکتوز را که قند موجود در شیر است به درستی هضم نمایند. مصرف انواع لبنیات برای این افراد منجر به اسهال، معده درد یا سایر مسائل گوارشی می گردد.

بسیاری از انواع لبنیات، مانند پنیر، سرشار از سدیم هستند. شکر بعلاوه به بعضی از محصولات لبنی اضافه می گردد. نه فقط بستنی، بلکه ماست، ماست منجمد، کیک پنیر و سایر دسرها حاوی شکر هستند.

مصرف لبنیات خوب است یا بد؟

دست آخر مصرف انواع لبنیات خوب است یا برای سلامتی ضرر دارد؟ سالم بودن یا نبودن لبنیات تا حد زیادی به نوع لبنیاتی که می خورید یا می نوشید بستگی دارد. برای این که بدانید فراورده های لبنی که مصرف می کنید برای سلامتی شما مفید است، حتما مواد تشکیل دهنده آن را آنالیز کنید و در پی لبنیات کم چرب و با قند کم باشید.

لبنیات را می توان در یک رژیم غذایی سالم گنجاند، اما برای حفظ تندرستی باید غذاهای سالم دیگر را هم مصرف کرد. کالری دریافتی را مدیریت و به طور منظم ورزش کنید و عادات ناسالم خود را کنار بگذارید.

در نهایت به قول سعدی شیرازی: علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد، دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست؛ پس برای بهره مندشدن از خواص انواع لبنیات و از همه مهم تر جلوگیری از پوکی استخوان از مصرف اندازه متعادل لبنیات غافل نشوید. اکنون شما به ما بگویید از فواید لبنیات چگونه در رژیم غذایی تان بهره مند می شوید؟ آیا سبک زندگی صحیح و سلامتی برای خود انتخاب نموده اید؟

منبع: اسنپ مارکت

به "دنیای انواع لبنیات و خواص آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای انواع لبنیات و خواص آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید