روغن جوجوبا؛ با ویژگی های این روغن معروف آشنا شوید

به گزارش وبلاگ شیرین، روغن جوجوبا یا (هوهوبا) به مایع روغنی گفته می گردد که از دانه گیاهی به نام جوجوبا خارج می گردد. این گیاه بومی مناطق جنوب آریزونا، جنوب کالیفرنیا و شمال غربی مکزیک است. این روغن از گذشته های بسیار دور توسط بومیان منطقه مصرف دارویی داشته است. سرخ پوستان آمریکا آن را به عنوان درمان زخم و کبودی استفاده می کردند و امروزه روغن جوجوبا تبدیل به یکی از رایج ترین روش های درمان جوش، پسوریازیس، آفتاب سوختگی و زبری پوست شده است. بعضی هم برای درمان کچلی سر از این روغن استفاده می نمایند، چرا که می تواند رویش مو را تحریک کند. افراد زیادی روغن جوجوبا را به عنوان یکی از مواد مکمل در فراوری کرم ها و لوازم بهداشتی نرم نمایند پوست می شناسند، اما این روغن به تنهایی هم فواید مرطوب نماینده و التیام بخشی بالایی دارد.

روغن جوجوبا؛ با ویژگی های این روغن معروف آشنا شوید

روغن جوجوبا چیست؟

دانه های جوجوبا از نظر ظاهری، کمی شبیه به دانه های قهوه هستند؛ اما عمدتا بزرگترند و همه دانه ها شبیه به هم نیستند. ساختار روغن جوجوبا با دیگر روغن های گیاهی متفاوت است؛ چرا که این روغن نوعی موم اشباع نشده است. روغن جوجوبا به عنوان یک موم در محافظت، کنترل رطوبت و نرم کردن پوست و مو بسیار مفید است. به علت همین اسیدهای چرب اشباع نشده، این روغن در دمای اتاق کاملا به شکل مایع درمی آید و برخلاف روغن های دیگر عمر طولانی دارد و زود فاسد نمی گردد. همین موضوع یکی از ویژگی هایی است که این روغن را تبدیل به گزینه خوبی برای استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی می نماید، چون داروسازان احتیاجی به استفاده از مواد نگهداره شیمیایی به میزان زیاد ندارند.

روغن جوجوبا منبع خوبی از مواد مغذی مورد احتیاج بدن است که شامل ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، سیلیکون، کرومیوم، مس، و زینک می گردد. این روغن 82 درصد ید دارد و همین ماده است که روغن جوجوبا را تبدیل به یک التیام بخش خوب می نماید. اسیدهای چرب این روغن هم شامل اسید اوره 13.6 درصد، اسید گادئولیک 71.3 درص و اسید اولئیک 11.2 درصد می گردد.

خواص تایید شده روغن جوجوبا عبارتند از:

  1. روغن جوجوبا برای پوست

غدد چربی پوست یا غدد سبابه، غدد میکروسکوپی اند که چربی طبیعی پوست یا سبوم را فراوری می نمایند. بافت و وظیفه سبوم بسیار شبیه به روغن جوجوبا است. با افزایش سن ما ترشح این چربی به مرور کم می گردد و به همین دلیل دچار پوست خشک، موی خشک و حتی شوره و خارش سر می شویم. روغن جوجوبا برای پوست نقش سبوم را بازی می نماید.

از طرف دیگر، در سنین رشد و زمانی که تنظیم هورمون ها به هم می خورد، ترشح سبوم افزایش پیدا می نماید و این اتفاق منجر به پوست چرب و جوش و آکنه می گردد. روغن جوجوبا می تواند این چربی اضافه را کنترل و از تشکیل لایه های چسبنده روی پوست جلوگیری کند. این مزیت روغن جوجوبا را تبدیل به یک درمان خانگی خوب برای جوش و آکنه و البته یک درمان طبیعی برای اگزمای پوست می نماید.

8 ماسک موثر برای درمان جوش، چروک و التهاب پوست

روغن جوجوبا آب رسان است، به این معنی که هم پوست را نرم می نماید و هم از تحریک آن جلوگیری می نماید. خشکی پوست به دلیل کم آبی لایه های بالایی پوست اتفاق می افتد و روغن جوجوبا برای پوست مانند یک لایه محافظ عمل می نماید و علاوه بر آب رسانی، رطوبت را درون این لایه حفظ می نماید. شما می توانید این روغن طبیعی را برای تمام نقاط بدن خود مثل صورت، گردن، دست ها، پاها و حتی موها بهره ببرید.

  1. یک پاک نماینده آرایش طبیعی

استفاده از روغن جوجوبا برای پاک کردن پوست صورت کاملا بی خطر و مفید است. به جای استفاده از محصولات پاک نماینده آرایش با ترکیبات شیمیایی، می توانید ذرات گرد و غبار، مواد آرایشی و باکتری های محیطی را با استفاده از این روغن از پوست خود پاک کنید. از این روغن حتی می توانید برای پاک کردن آرایش چشم بهره ببرید چرا که کاملا ضد حساسیت است.

  1. یک کرم اصلاح مناسب

اگر برای اصلاح موهای خود از تیغ اصلاح استفاده می کنید، می توانید روغن جوجوبا را جایگزین ژل یا کرم اصلاح خود کنید. این روغن به دلیل خاصیت مومی که دارد، از بریده شدن پوست در اثر تیغ و سوزش پوست بعد از اصلاح جلوگیری می نماید. برخلاف دیگر کرم های اصلاح، روغن جوجوبا 100 درصد طبیعی است و نه تنها باعث بسته شدن منافذ پوست نمی گردد، بلکه منافذ را تمیز می نماید. برای اصلاح و بعد از اصلاح از روغن جوجوبا بهره ببرید تا پوستی درخشان، یک دست و بدون زخم و بریدگی داشته باشید.

  1. تقویت پوست

روغن جوجوبا به هیچ عنوان باعث بسته شدن منافذ پوست نمی گردد. ممکن است پیش خود بگویید چربی اضافه روی پوست باعث بسته شدن منافذ و جوش صورت می گردد اما این روغن در واقع از پوست شما در برابر جوش محافظت می نماید، چون خاصیت پاک نمایندگی بالایی دارد و باکتری های مضری که باعث جوش صورت می شوند را از بین می برد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان موجود در این روغن چین چروک صورت را کاهش و به طور طبیعی علائم پیری پوست را کاهش می دهد.

روغن جوجوبای اصل توانایی سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم را دارد. براساس نتایج تحقیقاتی که در ایتالیا انجام شد، روغن جوجوبا سرعت بسته شدن زخم را زیاد می نماید و کلاژن سازی را تحریک می نماید.

در تحقیقات دیگری که در آلمان انجام شد متوجه شدند، روغن جوجوبا قابلیت کاهش ضایعات پوستی و افزایش سلامت پوست تحت شرایط مختلف را دارد. این تحقیقات روی 194 شرکت نماینده انجام شد که دو یا سه بار در هفته از ماسک صورت خاک رس و روغن جوجوبا استفاده نموده بودند. 54 درصد از شرکت نماینده ها کاهش ضایعات پوستی، بعد از 6 هفته استفاده از ماسک را گزارش دادند.

  1. تقویت موها

روغن جوجوبا برای مو هم به همان اندازه مفید است؛ چرا که رطوبت از بین رفته مو را جبران و باعث بهبود بافت مو می گردد و خشکی پوست سر و شوره را از بین می برد. می توانید از این روغن برای درخشنده تر کردن و از بین بردن وز موها بهره ببرید. این روغن گزینه بسیار بهتری نسبت به نرم نماینده ها و دیگر محصولات آرایشی و بهداشتی مو است، چرا که همگی آن ها از ترکیبات شیمیایی ساخته شده اند و به مرور موهای شما را خشک تر و وزتر می نمایند.

کافیست برای باز کردن گره موهای خود، چند قطره روغن جوجوبا روی برس خود بریزید و سپس موها را برس بکشید. با این کار برس شما نرم تر و روان تر حرکت می نماید و باعث شکستن یا کنده شدن موها نمی گردد.

یکی دیگر از فواید روغن جوجوبا که در چند سال اخیر توجه زیادی به آن شده است، یاری به درمان آلوپسیا یا طاسی منطقه ای سر است که طی آن موها به دلیل عفونت قارچی یا آسیب دیدن پیاز و فولیکول مو از بین می روند.

تحقیقات نشان داده است که آروما تراپی در درمان آلوپسیا و ریزش مو موثر است. در یکی از تحقیقات دانشگاه پزشکی ماری لند متوجه شدند که ماساژ دادن پوست سر توسط ترکیبی از چند روغن طبیعی باعث تفویت رشد مو می گردد. روغن هایی مانند روغن اسطوخودوس، روغن رزماری، روغن آویشن و روغن سدر، روغن هایی هستند که تاثیر آن ها در این زمینه ثابت شده است.

از آن جایی که ممکن است برخی از افراد به برخی از روغن های اسانس حساسیت داشته باشند، محققین توصیه می نمایند این روغن ها را برای استفاده با روغن جوجوبا ترکیب کنید تا از حساسیت های پوستی پیشگیری کنید. شما می توانید 6 قطره از روغن اسانس مورد نظر خود را به ازای هر یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا بهره ببرید و از ترکیب این دو روغن به عنوان درمان ریزش مو طبیعی بهره ببرید. این نوع ترکیب با برطرف خشکی مو و ذخیره رطوبت در پوست سر، محیط مناسب تری برای رشد مو ایجاد کنید.

چطور با دیتاکس مو از شر چربی، پوسته و شوره سر خلاص شویم؟

  1. حاوی ویتامین E

ویتامین E در واقع نقش یک آنتی اکسیدان را بازی می نماید. با قوی کردن دیواره مویرگ های موجود در پوست شما، باعث افزایش نرمی و انعطاف پذیری آن می گردد و مانند یک ماده مغذی ضدپیری در بدن شما عمل می نماید. تحقیقات نشان داده است که ویتامین E به کاهش التهابات هم در بدن و هم پوست شما یاری می نماید. همچینین، این خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E در پیشگیری از سرطان به کسانی که در معرض سیگار یا اشعه های فرابنقش خورشید قرار می گیرند یاری می نماید.

روغن جوجوبا حاوی ویتامین E است و این ویتامین در اثر استفاده به وسیله لایه بیرونی پوست جذب می گردد و می تواند در درمان مسئله ای مانند آفتاب سوختگی، که یکی از عوامل سرطان پوست است، موثر باشد. از آن جایی که این روغن تکثیر سلولی را سرعت می بخشد، در درمان جای زخم، جای جوش و چین و چروک هم موثر است. از دیگر خواص ویتامین E می توان به توانایی ضخیم کردن موها اشاره نمود که به دلیل تاثیرات آنتی اکسیدانی و نرم نمایندگی آن است.

  1. حاوی ویتامین B کمپلکس

ویتامین های گروه ب نیز در بدن ما به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نمایند و به بدن یاری می نمایند تا با رادیکال های آزاد مبارزه کند و از آسیب هایی که به سلول ها می رسانند جلوگیری نمایند. ویتامین های گروه B برای پوست و تنظیم هورمون های بدن بسیار مناسب هستند. برای مثال ویتامین B5 به درمان واکنش های پوست در اثر رادیوتراپی یاری می نماید و سرعت بهبود زخم و بریدگی را بهبود می بخشد و همچنین ظهور لک و علائم پیری را به تعویق می اندازد.

  1. مبارزه با قارچ و عفونت

از دیگر فواید روغن جوجوبا می توان به خاصیت ضد قارچی و ضد التهابی آن اشاره نمود. این روغن را می توان برای درمان قارچ ناخن پا، بیماری پای ورزشکاران (نوعی بیماری قارچی) و برطرف زگیل استفاده کرد. در تحقیقاتی که در سال 2005 انجام شد، روغن جوجوبا قادر به کاهش علائم التهاب در گوش و پنجه های موش ها بود. همچنین از گسترش زخم جلوگیری و بهبود آن را تسریع بخشید.

همانطور که متوجه شدید این روغن طبیعی فواید زیادی دارد. شما می توانید این روغن را به روش های مختلف مانند نرم نماینده پوست صورت، نرم نماینده مو، پاک کردن آرایش، بالم لب، پیشگیری از عفونت و قارچ پا و جلوگیری از پیری بهره ببرید.

روغن جوجوبای اصل را می توانید از عطاری های معتبر و شناخته شده یا به صورت بسته بندی شده از برندهای آرایشی و بهداشتی معتبر تهیه کنید.

طرز تهیه سرم ضد پیری خانگی

این سرم صورت ضد چروک را برای 15 مرتبه می توانید بهره ببرید.

  • 4 قاشق چای خوری روغن جوجوبا
  • 4 قاشق چای خوری روغن گل پامچال شب (گل مغربی)
  • 4 قاشق چای خوری روغن هسته انار
  • 15 قطره ویتامین E
  • 20 قطره روغن اسطخودوس
  • 10 قطره روغن دانه هویج

همه مواد را باهم ترکیب کنید و در یک شیشه دربسته تیره رنگ بریدزید و هر روز صبح و شب قبل از خواب به صورت ماسک روی صورت و گردن خود بمالید.

عوارض احتمالی روغن جوجوبا

استفاده از روغن جوجوبا برای اکثر افراد حتی زنان باردار و شیرده، بی خطر است. عوارض جانبی احتمالی این روغن شامل خارش و واکنش حساسیتی می گردد. روغن جوجوبا به هیچ عنوان خوراکی نیست چراکه حاوی اسید اوره است و اسید اوره می تواند آسیب جدی به قلب برساند و مصرف خوراکی آن عوارض جدی در پی دارد. پس روغن جوجوبا را فقط به صورت موضعی بهره ببرید.

منبع: DR.Axe

منبع: دیجیکالا مگ

به "روغن جوجوبا؛ با ویژگی های این روغن معروف آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن جوجوبا؛ با ویژگی های این روغن معروف آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید