نقش میکروبیوم روده در شکل گیری متابولوم چیست؟

به گزارش وبلاگ شیرین، متابولوم به مجموعه متابولیت های واسط، هورمون ها و مولکول های سیگنال دار و بعلاوه متابولیت های ثانویه در یک نمونه زیستی می گویند.

نقش میکروبیوم روده در شکل گیری متابولوم چیست؟

متابولوم به مجموعه متابولیت های کوچک شامل متابولیت های واسط، هورمون ها و مولکول های سیگنال دار و بعلاوه متابولیت های ثانویه در یک نمونه زیستی اطلاق می گردد. اخیرا محققان آمریکایی اظهار نموده اند میکروبیوم روده نقش کلیدی در شکل دادن متابولوم ما دارد.

عبارت شما همان چیزی هستید که می خورید نتایج نوی دارد. محققان مؤسسه زیست شناسی سیستم ها دریافته اند که میکروبیوم روده تا حد زیادی مسئول تغییر متابولیت های خون در گردش در بین افراد است. این یافته ها به راهنمایی مداخلات هدفمندی که برای تغییر ترکیب متابولوم خون انسان طراحی شده اند، یاری می نماید. این یافته ها در مجله Nature Metabolism منتشر شد.

دکتر شان گیبونز، یکی از اعضای این مؤسسه و نویسنده این مقاله، گفت: ما می دانیم که تغییر فرد به فرد در متابولوم خون مولکول های کوچک موجود در جریان خون که می توانند با تمام سیستم های بدن ما تعامل داشته باشند و می تواند چیز های زیادی در خصوص سلامت و شرایط بیماری به ما بگوید. کشف این که چه چیزی بر این تنوع حاکم است، یک گام لازم است که ما را به رویکرد های دقیق مراقبت های بهداشتی نزدیک می نماید.

این تیم تحقیقاتی 930 متابولیت خون را که در بیش از 1500 نفر وجود داشت، آنالیز کردند. بیش از 60 درصد از متابولیت های شناسایی شده به طور قابل توجهی با ژنتیک میزبان یا میکروبیوم روده مرتبط بودند.

دکتر کریستین داینر، گفت: 69 درصد از این ارتباط ها صرفاً به وسیله میکروبیوم، 15 درصد صرفاً به وسیله ژنتیک و 16 درصد تحت کنترل هیبریدی ژنتیکی میکروبیومی اجرا شده است. داینر و یکی از نویسنده های ارشد، چنگژن دای، داده های متابولومیک، ژنومی و میکروبیومی شناسایی نشده از بیماران را در یک برنامه سلامت علمی مصرف کننده تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها دریافتند که تغییرات متابولیت خون شرح داده شده به وسیله میکروبیوم تا حد زیادی مستقل از تغییرات شرح داده شده به وسیله ژنوم است، حتی برای متابولیت های هیبریدی که به طور قابل توجهی با ژنتیک و میکروب ها مرتبط هستند. علاوه بر این، بعضی از ارتباط های متابولیت-میکروبی تنها در افراد با زمینه های ژنتیکی خاص معنی دار بود که این امر نشان دهنده تأثیر متقابل بین میکروبیوم و ژنتیک میزبان در شکل دهی متابولوم خون است.

این یافته های نو به چند علت امیدوارکننده هستند؛ اول اینکه تعداد بالای متابولیت های اختصاصی میکروبیوم نشان می دهد که بیشتر متابولوم خون ما می تواند به وسیله رژیم غذایی، پروبیوتیک و سایر مداخلات سبک زندگی اصلاح گردد. دوم، متابولیت هایی که تحت کنترل ژنتیکی سخت گیرانه تر هستند، ممکن است به اصلاح سبک زندگی پاسخ گو نباشند که این امر آن ها را به اهدافی برای مداخلات دارویی تبدیل کند که مستقیماً مسیر های میزبان را هدف قرار می دهند.

محققان گفتند درک عمیق تر از عوامل مشخص کننده متابولوم خون، دریچه ای به ما می دهد که چگونه این سطوح متابولیت در گردش را می توان مهندسی و برای سلامتی بهینه کرد. درک اینکه کدام مولکول های کوچک در گردش عمدتاً تحت کنترل میزبان در مقابل میکروبیوم قرار می گیرند، به راهنمایی مداخلات طراحی شده برای پیشگیری ویا درمان طیف وسیعی از بیماری ها یاری می نماید.

وبلاگ شیرین علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نقش میکروبیوم روده در شکل گیری متابولوم چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش میکروبیوم روده در شکل گیری متابولوم چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید