سه حزب جدید در کشور مجوز فعالیت گرفتند، 118 حزب درکشور فعالیت می کنند، اقدامات کمیسیون ماده 10 احزاب در سال 98 رشد قابل ملاحظه ای داشته است

به گزارش وبلاگ شیرین، مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور و دبیرکمیسیون ماده 10 قانون احزاب از صدور مجوز فعالیت سه حزب سیاسی جدید در کشور خبر داد و گفت: رویه دفتر سیاسی وزارت کشور بر تعامل و همکاری مستمر با احزاب و گروه های سیاسی کشور واقع شده است.

سه حزب جدید در کشور مجوز فعالیت گرفتند، 118 حزب درکشور فعالیت می کنند، اقدامات کمیسیون ماده 10 احزاب در سال 98 رشد قابل ملاحظه ای داشته است

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ شیرین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حمید ملانوری امروز چهارشنبه در نشستی خبری که در محل وزارت کشور برگزار شد، اضافه کرد: پروانه سه حزب جمهوریت ایران اسلامی، حزب سفیران انقلاب اسلامی و حزب همدلی مردم تحول خواه در فروردین امسال به امضای وزیر کشور رسیده است و این احزاب می توانند بطور رسمی فعالیت خود را آغاز کنند.

وی شرح داد: در حال حاضر 118 حزب دارای پروانه فعالیت در کشور هستند که از این تعداد 31 حزب استانی و 87 حزب در سطح ملی فعالیت می کنند.

ملانوری با بیان اینکه در سال 1398 عملکرد پیروز و قابل قبولی در حوزه احزاب و گروه های سیاسی در کشور داشتیم، گفت: در سال 98 مجموعا 16 جلسه کمیسیون برگزار شد که 252 مصوبه داشتیم و از این تعداد 214 مصوبه در حوزه احزاب و 38 مصوبه مربوط به تشکل های اقلیت های دینی بود.

وی یادآور شد: در این مدت، 49 کنگره حزبی نیز با حضور کنندگان کمیسیون از سوی احزاب در سطح کشور برگزار شد.

مدیر کل دفتر سیاسی وزارت کشور در ادامه از تاسیس 96 شعبه حزبی در مراکز استان ها خبر داد و گفت: تا سال گذشته هیچ شعبه ای در استان ها برای احزاب نداشتیم، اما با هماهنگی های به عمل آمده، زمینه ای را فراهم کردیم که احزاب ملی با بررسی و تایید صلاحیت مسئولین شعب بتوانند شعب خود را در استان ها تاسیس و فعال کنند.

دبیرکمیسیون ماده 10 احزاب با اشاره به فعال شدن 1066 دفتر فرعی احزاب در شهرستان های کل کشور یادآور شد: از این تعداد، 570 دفتر فقط در سال گذشته فعال شده است.

وی همچنین گفت: در سال 1398 با تأسیس 11 حزب در کمیسیون موافقت به عمل آمد و 4 پروانه حزبی هم تا پایان سال گذشته صادر شد.

فعالیت جبهه های حزبی از دیگر موضوعات مهمی بود که مدیر کل دفتر سیاسی وزارت کشور به آن اشاره کرد. وی گفت: یکی از مهم ترین اقدامات کمیسیون ماده 10 قانون احزاب در سال گذشته، ترغیب احزاب برای راه اندازی و فعال کردن جبهه های حزبی بود که احزاب در قالبی بزرگتر بتوانند در سطح ملی فعالیت کنند.

ملانوری یادآور شد: تشکیل جبهه های حزبی به فعال شدن احزاب در انتخابات با ارائه لیست های انتخاباتی کمک می کند و برای همین تلاش کردیم احزاب را به سمت تشکیل جبهه ها تشویق کنیم و 13 جبهه حزبی در سال گذشته در کشور شکل گرفت.

دبیر کمیسیون ماده 10 قانون احزاب در خصوص افزایش فرایند موضوعات بررسی شده در این کمیسیون در سال گذشته گفت: در سالی که گذشت 11.7 درصد در برگزاری جلسات، 115.3 در زمینه مصوبات، 16.3 درصد در بحث برگزاری کنگره ها و مجامع حزبی، 112 درصد در حوزه تاسیس دفاتر حزبی در شهرستان ها و 37.5 درصد در صدور مجوز تاسیس رشد داشتیم و در بحث جبهه ها از یک جبهه به 14جبهه حزبی و در بحث شعب استانی احزاب نیز از صفر به 96 شعبه رسیدیم که همگی نشان از رشد و افزایش فعالیت ها دارد.

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور در ادامه صحبت هایش به تغیر ساختار دبیرخانه کمیسیون احزاب اشاره کرد و گفت: طبق هماهنگی های به عمل آمده با سازمان امور استخدامی کشور، تعداد پست های سازمانی دبیرخانه را از 3 پست به 8 پست جهت ارائه بیشتر خدمات ارتقا دادیم.

ملانوری با ارائه گزارشی از مصوبات جلسه امروز کمیسیون ماده 10 قانون احزاب گفت: امروز درخواست تاسیس حزب جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی در دستور جلسه بود که موضوع برای بررسی بیشتر به جلسه بعد موکول شد. همچنین امروز گزارش برگزاری مجمع عمومی انجمن اسلامی معلمان ایران با موضوع تصویب اساسنامه و مرامنامه ارائه شد که گزارش مربوطه با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین گزارش برگزاری مجمع عمومی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با موضوع اساسنامه و مرام نامه حزب در جلسه ارائه شد که موضوع اساسنامه و مرام نامه با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت و موضوع صلاحیت اعضای شورای مرکزی برای بررسی های بیشتر به جلسات بعدی موکول شد.

ملانوری اظهار داشت: موضوع صدور پروانه حزب جمعیت یاران انقلاب اسلامی از دیگر دستورکار های امروز بود که اساسنامه و مرام نامه حزب با اصلاحاتی تصویب شد، اما صدور پروانه فعالیت برای بررسی نهایی صلاحیت اعضای شورای مرکزی به جلسات بعدی موکول شد.

دبیر کمیسیون ماده 10 قانون احزاب با تاکید بر اینکه احزاب ملی می توانند در مراکز استان ها شعبه ایجاد کنند و احزاب استانی می توانند فقط در شهرستان ها دفتر داشته باشند، گفت: صلاحیت مسئولان شعب استانی حتما باید در کمیسیون ماده 10 قانون احزاب بررسی شود، اما درباره دفاتر احزاب، نیازی به بررسی صلاحیت مسئولان دفاتر در این کمیسیون نیست.

ملانوری گفت: در جلسه امروز، صلاحیت مسئول شعبه حزب خانه پرستار در استان هرمزگان، مسئولین شعب احزاب سازمان معلمان ایران، انجمن اسلامی مهندسان ایران و انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در استان فارس، مسئولین شعب احزاب ثقلین و وحدت و همکاری ملی در استان تهران، مسئول شعبه حزب اعتماد ملی در استان چهارمحال و بختکمک، مسئولین احزاب جامعه جوانان متحد اسلامی و جامعه اسلامی فرهنگیان در استان بوشهر، صلاحیت مسئولان احزاب همبستگی ایران اسلامی و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در استان قم، مسئول حزب سازمان معلمان ایران در استان گلستان و صلاحیت مسئولین حزب موتلفه اسلامی، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی، مجمع نیرو های خط امام، جامعه اسلامی مهندسین، مجمع اسلامی کارکنان بانک ها، جامعه اسلامی کارمندان در استان سیستان و بلوچستان بررسی و مورد تائید واقع شد و این احزاب می توانند شعب خود را در استان های مذکور تاسیس کنند.

ملانوری در پایان با اشاره به درگذشت برخی از فعالان حزبی در کشور گفت: طی زمان جلسه گذشته در بهمن 98 تا امروز، آقایان محمدرضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی، سیدمحمد میرمحمدی دبیرکل حزب تمدن اسلامی، حسین شیخ الاسلام عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و سرکار خانم فاطمه رهبر عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به رحمت خدا رفتند و از جمع جامعه حزبی کشور خارج شدند که همه این بزرگواران منشأ خدمات بزرگی در حوزه فعالیت های حزبی و سیاسی در کشور بودند، دبیرکمیسیون ماده 10 احزاب برای این افراد، غفران و رحمت واسعه الهی را مسالت کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سه حزب جدید در کشور مجوز فعالیت گرفتند، 118 حزب درکشور فعالیت می کنند، اقدامات کمیسیون ماده 10 احزاب در سال 98 رشد قابل ملاحظه ای داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه حزب جدید در کشور مجوز فعالیت گرفتند، 118 حزب درکشور فعالیت می کنند، اقدامات کمیسیون ماده 10 احزاب در سال 98 رشد قابل ملاحظه ای داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید